Jún 22, 2011 | In: Facebook, Podnikanie, Twitter

Môžu sociálne média nahradiť web?

Sociálne média zažívajú boom a nájdu sa firmy, ktoré ich preceňujú ale aj tie, ktoré ich stále podceňujú. A niektoré ich berú len ako taký doplnok. Ale ako to teda je? Môžu sociálne média nahradiť web/eshop alebo nie?

Článok je reakciou na tweet od užívateľa @soluss kde zaznelo: “Firmy se derou se svymi profily na FB a twitter, ale zapominaji na to, ze hlavni vizitkou je firemni web.”

Dovolím si s týmto tvrdením nesúhlasiť. Sociálne média dokážu nahradiť web stránku spoločnosti a prípadne aj prehltnúť nedostatky, ak nejaké na nej sú. Tvrdiť, že hlavnou vizitkou je firemný web je v tejto dobe podľa mňa už prežitok. Veľa firiem aktívnejšie komunikuje cez sociálne média a na webe nenájdete nič a aj tak sú úspešné. Samozrejme záleží to od oboru podnikania. Niekde, by to bolo naozaj problematické fungovať bez web stránky.

Čoraz častejšie sa stretávam s tým, že na sociálnych médiach firmy pôsobia skôr ako majú vôbec vytvorenú web stránku. Získavajú tak návštevníkov ešte skôr ako vôbec nejaký web majú. Prípadne web nemajú vôbec. Na väčšine web stránok ide len o jednostrannú komunikáciu, kde firma tlačí “halušky” do hláv návštevníkov. Kde sociálne média sú skôr o obojstrannej komunikácii, ktorú aj samotní užívatelia vnímajú lepšie a radi sa do nej zapojia.

Ak má aj web stránka alebo eshop nedostatky, tak práve cez sociálne média je ich možné odstrániť. Zas je to len o komunikácii. Ak firma dokáže komunikovať, tak ich web je skôr doplnkom, ako nejakým pilierom. Prečo? Skôr sa firma rozšíri cez sociálne média ako cez web stránku.  Hlavne ak komunikuje a reaguje. Veľmi veľa firiem si založí profily na sociálnych médiach ale potom sa neunúvajú odpovedať na dotazy od fanúšikov. To je čistý prúser.

Nesmieme zabúdať ani na to, že v prípade FB nie je problém prostredníctvom tabov stránku rozšíriť tak, že funguje ako plnohodnotná web stránka, kde sa užívateľ môže dozvedieť všetko o firme, komunite a atď. Tým pádom nemusí ani navštíviť web stránku. A niekedy nie je treba ani to. Pozrite sa napríklad na nás, CANDOO, Rozbehni sa, Social Media & Community Marketing CZ/SK ale aj množstvo ďalších. Ak majú web stránku, tak sú na nich základné informácie, prípadne ju ani nemajú. A myslíte, že im to vadí? Podľa mňa vôbec nie.

Počas výmeny názorov so @soluss padol aj názor, že vo web stránkach vidí väčší potenciál (štatistiky, analytika, vyhľadávače….). Ale to všetko sa dá aj cez sociálne média. Dokonca FB poskytuje rozsiahle štatistiky (vek, pohlavie, krajiny, aktivitu, atď..) Takže to  čo dokážeme na webe, dokážeme čiastočne aj  cez social media. Aj keď aj na webe aj na social media sú určité odlišnosti. Vyhľadávače dobre indexujú aj sociálne média, takže ani tam nie je problém.

Samozrejme web stránka má svoje výhody. Predsa len, web stránka je “naše pieskovisko”, kde ak si zaplatíme doménu a hosting, tak by nám ju nikto nemal zobrať a budeme ju mať. Kdežto pri sociálnych médiach sa hráme na pieskovisku niekoho iného a kedykoľvek môže prísť zásah zhora a máme po prezentácii.

Samozrejme, najideálnejšie riešenie je využívať všetky dostupné kanály. Ale tvrdiť, že web musí byť hlavný už neplatí. Hlavne teraz, keď ľudia podľa mňa viac pozerajú na firemné blogy, oťukajú si firmu na sociálnych médiach atď. A môžete mať super web, ale ak nezvládnete sociálne média tak Vám to nepomôže. Ale ak to vezmete naopak, a máte dobré vyriešený social, tak môžete mať aj nedostatky na webe.

Záleží  však od každého ako sa rozhodne. Ale preferovať niečo, že lepšie ako ostatné je zlé. Pre každého platí niečo iné. A je len na každom z nás, ako sa k tomu postaví a čo sa rozhodne riešiť ako prioritu. Pre niekoho je to web, pre niekoho budovanie komunity na sociálnych médiach. Vždy sa nájdu plusy a mínusy a je len na nás, kde nájdeme viac pozitív.

A čo Vy? preferujete web, social media alebo kombináciu? Vyjadrite sa v komentároch.

Akým spôsobom získavate informácie o firmách?

  • Cez sociálne média /Facebook, Twitter, atď./ (31%, 23 Votes)
  • Cez web stránku (31%, 23 Votes)
  • Hľadám zmienky o firme cez google (17%, 13 Votes)
  • Cez odporúčanie známych (8%, 6 Votes)
  • Emailom (5%, 4 Votes)
  • Zavolám (3%, 2 Votes)
  • Osobne (3%, 2 Votes)
  • Iným spôsobom (3%, 2 Votes)

Total Voters: 75

Loading ... Loading ...
pošli na vybrali.sme.sk Páčil sa ti článok? Tak ho pošli, alebo mu pridaj hlas na vybrali.sme.sk

4 Responses to Môžu sociálne média nahradiť web?

Avatar

hrki

Jún 22nd, 2011 at 15:04

netvrdil by som ze web je zaklad podnikania. presne ako pises, je hromada firiem co to zvladaju aj bez neho. no rovnako nieje zaklad podnikania ani facebook, tiez je hromada firiem co to zvladaju bez neho.

obe formy su len nastrojmi na dopravu informacii k ludom.

pokial firma nevie riesit socialne siete a netusi ako na ne tak jej to moze viac uskodit ako pomoct.

rovnako ako napr. web stranka spred 10tich rokov na ktorej sa blyska posledna novinka z maja 2002.

dolezite je len si uvedomit co chcem komunikovat a ake mam na to prostriedky. nasledne uz len staci vybrat vhodnu formu (web, FB, …)

Avatar

peter

Jún 22nd, 2011 at 17:38

Prečo by soc médiá mali nahrádzať web ? Podľa mňa to sú 2 rozličné veci a ako si sám písal kým web je len o prezentácii firmy, tak soc.med. je o komunikácii. Preto sa nič nemusí nahradzovať a všetky tieto vecičky môžu fungovať naraz, bez toho, aby sa rušili navzájom, poprípade klienta

Avatar

Smith

Jún 22nd, 2011 at 17:43

Peto ja som len reagoval na to, že @soluss napísal, že hlavnou vizitkou je web. Ale ja s tým nesúhlasím. Tie info čo najdeš na webe, môžeš nájsť na social media a nemusíš mať web. A fungovanie webu bez social media? to nejde. Aktivity musis mat zosuladene, nemozes na social media robit nieco (hrat sa na neviem co) a potom pride uzivatel na web a naj

Avatar

Juraj

Jún 23rd, 2011 at 9:08

Urcite nesuhlasim s tym, ze web stranky su najdolezitejsie. ALE…
Zalezi od odboru podnikania. Ak mate ako ja portal a online casopis o byvani a dizajne, tak stranka je nevyhnutnost. Na druhej strane mame aj stavebnu firmu a nasa stranka je taka ako je ( najradsej by som ju dal nanovo spravit) ale funguje, zakladne info si tam ludia najdu a najhorsie na tom je ze nie je CAS na hranie sa so strankou. A napriek tomu mame hodne klientov, vela zakazok a stavby len tak pribudaju. Pri tejto cinnosti je teda dolezitejsie osobne odporucanie klienta ako nejaka web stranka.

Comment Form

O mne

Marketér, lektor, bloger, mudrlant a zanietenec do Facebooku. Články na tomto blogu vyjadrujú moje osobné postoje. Kontakt: michal(at)chbs.sk

Zaujímavé odkazy

Využívate bartrový obchod? Zaregistrujte sa na Bartrujeme a pridajte sa ku firmám, ktoré majú záujem o bartrový obchod.

Najnovšie komentáre

skuska