Február 6, 2011 | In: Facebook

Reakcia na Abaffyho 6 mýtov o rozhlas.sk

Tomáš Abaffy napísal na svoj web zajtra.sk článok s názvom 6 mýtov a jedna krutá pravda o redesigne webu Slovenského rozhlasu za 138 tisíc EUR. Toto je reakcia na jeho článok, nakoľko komentáre od FB majú obmedzenia v počte znakov.

Vopred upozorňujem, že v článku budú použité vulgrarizmy, nakoľko to bude písať tak ako to momentálne mám v hlave. Takže ak Vám to vadí, ďalej nepokračujte. Asi týmto naserem dosť veľa ľudí, ale poďme na to. Sľubujem, že najbližšie keď budem písať tak nebude popri tom chlastať :)

Mýtus č. 1: Dizajnér a programátor sa nabalil miliónmi
Abaffy v článku píše, že z ceny treba odrátať dane, DPH, zdravotku spoločníkov a podobné veci. Že zákazka možno išla cez nejakú reklamku alebo mediálku. Toto je argument ako hrom. Toto je výhovorka, ako keby bol Abaffy autorom daného projektu a snažil sa ho obhájiť. Piči, pri iných projektoch tieto položky nie sú, alebo čo? Každému, kto vidí tu cenu je nad slnko jasné, že každý na tom zraobil minimálne o 100% viac ako keby si to dal robiť “normálny klient”. Tak do piče, čo je to za argument?

Mýtus č. 2: Ja by som to urobil za 1000 Eur/2000 Eur/3000 Eur (každý má svoju cenu)

Citujem Abaffyho: “Ja by som si tiež od obrovskej celonárodnej (navyše štátnej) firmy pýtal viac, ako od malého klienta, aj keby si obaja pýtali presne tú istú funkcionalitu.”

Sorry Tomáš, neber si to osobne, ale presne kvôli takýmto zmrdom je to na Slovensku tak ako to je. Každý si myslí, že štát zaplatí všetko. Len kvôli Vám sú ceny také aké sú. Lebo na základe predchádzajúcich zákaziek sa robia potom verejné obstarávania. A následne sú potom v tendroch požiadavky typu:

  • aspoň jedna zmluva zo štátom za 100K eur
  • minimálny ročný obrat xxx eur
  • atď.

A keď takýto zmrdi pýtajú 100K eur tak normálna firma sa do tendra nedostane.

Tomáš nejak zabudol na firmy, čo by do toho išli za výrazne nižšiu cenu a možno aj pod cenu, len preto aby mali dobrú referenciu. Ale podľa Tomášovho argumentu asi nie, lebo všetci sp vychcanci a štátu účtujú výrazne viac ako normálnym klientom. Ach jááj. Hlavná vec, že ja robím pre NADSME školenia za 70 eur. Pritom si tiež musím odrátať dane, cestovné a ostatné. Ostane mi 30 eur za 5 hodín rečnenia.

Mýtus č. 3: Slovenský rozhlas vyzerá ako Facebook bez obsahu

Je pravda, že Denník SME to komplet odjebal a spravil z toho senzáciu. No bohužial je pravda, že ľavá lišta bola od Facebook-u až moc inšpirovaná. A áno, na Facebook sa to nepodobá. Facebook si na home page nezadrbe 6 prekladov do cudzieho jazyka, keď ďalej môžeš pokračovať aj tak len v slovenčine.

Mýtus č. 4: Frco sklamal

Je jednoducho pravda, že táto práca Frcovi nevyšla. Však to aj sám priznal. Tak na čo ho Tomáš obhajuje, keď Frco sám priznal, že na to nie je hrdý?

Mýtus č. 5: Zemková a tunelovanie?

Po tomto tunely sa zastávať Zemkovej? Kurva veď to je tunel ako svina, ktorí zaplatíme všetci na koncesionárskych poplatkoch a daniach a ju máme nechať riadiť celý ten mediálny kolos? To aké tunely môžeme ešte očakávať? To, že bol rozhlas v dobrej finančnej kondícii nedávaja Zemkovej oprávnenie spraviť takúto hovadinu, hlavne keď je možné, že nový riaditeľ/-ka dá spraviť nový web! jej máme dať na starosti milióny pod zadkom? Sorry, ale aby som ja cez koncesionárske poplatky podporoval tvorbu podobných webov? No nech Ti nedrbe.

Mýtus č. 6: V budúcnosti pribudnú funkcie, ktoré doterajší web neumožňoval

Asi jediná vec s ktoru súhlasím.

Pre mňa celý článok od Abaffyho prišiel ako nejaký súkromný blog post, ktorý si mal dať na svoj blog a nie zajtra.sk Doteraz som bol presvedčený, že na zajtra sú odbornejšie články, ale tento blog post od Tomáša to komplet zabil. Argumenty, ktoré použil sú chabé a skôr mi prídu, ako keby bol medzi autormi a snažil sa obhájiť, čo bohužiaľ nevyšlo, stačí si prečítať komentáre pod článkom.

Proste celý článok a argumenty sú na prd a pre mňa osobne sa Abaffy zaradil do kategórie zmrdov, ktorí pre štát budú robiť draho, lebo je to štát a môže ísť aj o nekvalitnú pičovskú prácu. Sorry Tomáš, ale tak to je. Bol by som naozaj zvedavý či by Tomáš v prípad elektronickej aukcie kde by každý dával ceny okolo 30K zajebal cenu 100k eur.

Navyše k webu:

- synopsi na Twitteri zverejnil, že rozhlas.sk je deravý ako cedník.
- web vôbec nie je optimalizovaný pre nevidiacich. Nie sú dodržané ani základné pravidlá z blindfriendly.sk

P.S. Tomáš napísal aj sympatické P.S. “Ak ma nový riaditeľ/ka Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) osloví, aby som urobil im vymyslel/navrhol/rozbehol verejnoprávny Facebook zameraný na obsah, tak to bude to najlepšie, čo v živote urobím… :-)”
Ja len dúfam, že pri tom sa nebude držať, že čo je pre štát tak musí byť drahšie ako pre iných. :)

pošli na vybrali.sme.sk Páčil sa ti článok? Tak ho pošli, alebo mu pridaj hlas na vybrali.sme.sk

22 Responses to Reakcia na Abaffyho 6 mýtov o rozhlas.sk

Avatar

Birko

Február 5th, 2011 at 23:43

RT @michaldragan: Reakcia na Abaffyho 6 mýtov o rozhlas.sk http://bit.ly/g1KOdM

Avatar

Vladimir Rejholec

Február 6th, 2011 at 0:21

S vacsinou toho, co je tu absolutne suhlasim http://bit.ly/fuhWPQ #kauza #rozhlas

Avatar

Michal Dragan

Február 6th, 2011 at 0:34

Nový blog post: Reakcia na Abaffyho 6 mýtov o rozhlas.sk Podľa mňa argumenty na chuja http://bit.ly/g1KOdM

Avatar

lukasvinclav

Február 6th, 2011 at 0:39

RT @michaldragan: Nový blog post: Reakcia na Abaffyho 6 mýtov o rozhlas.sk Podľa mňa argumenty na chuja http://bit.ly/g1KOdM

Avatar

Dancob

Február 6th, 2011 at 8:36

RT @michaldragan: Nový blog post: Reakcia na Abaffyho 6 mýtov o rozhlas.sk Podľa mňa argumenty na chuja http://bit.ly/g1KOdM

Avatar

AReYco

Február 6th, 2011 at 11:48

Prečítal som si (ten biedny) článok na sme.sk
Nezáväzne na iných článkoch som napísal veľmi skromný post o tejto kauze. Je naozaj skromný, opisujem iba môj názor a postrehy, ktoré som na stránke spozoroval ( http://www.endy.sk/internet/slovensky-rozhlas-ma-web-za-138-tisic-eur ) . Potom som narazil na Abaffyho 6 mýtov (chcel som môj článok upraviť o pár faktov) a teraz si čítam toto. Naozaj zaujímavý názor, každý má vlastnú pravdu a z každého článku som si zobral len to, čo som chcel :) Som zvedavý na ďalšie články a diskusie k tejto téme SRo.

Avatar

Štefan Peťovský

Február 6th, 2011 at 12:12

nedá sa nesúhlasiť.

dokonca mám pochopenie aj pre tie nadávky, ktoré by mi v zásade nevadili, no je len škoda, že si nimi pasoval hodnotu článku niekam na krčmovú debatu.

Avatar

Tom Pástor

Február 6th, 2011 at 12:49

RT @michaldragan: Nový blog post: Reakcia na Abaffyho 6 mýtov o rozhlas.sk Podľa mňa argumenty na chuja http://bit.ly/g1KOdM

Avatar

Filip Struhárik

Február 6th, 2011 at 13:15

RT @michaldragan: Nový blog post: Reakcia na Abaffyho 6 mýtov o rozhlas.sk Podľa mňa argumenty na chuja http://bit.ly/g1KOdM

Avatar

Tomas Chorvat

Február 6th, 2011 at 13:34

RT @michaldragan: Nový blog post: Reakcia na Abaffyho 6 mýtov o rozhlas.sk Podľa mňa argumenty na chuja http://bit.ly/g1KOdM

Avatar

Smith

Február 6th, 2011 at 13:35

za nadávky sa ospravedlňujem, ale keď som si dočítal článok a zbadal pozitívne reakcie na Tomáša voľli do mňa strašné jedy. nechápem, ako mlže niekto súhlasiť s tým, že pre veľké korporácie a hlavne štát treba vždy predražiť veci, ako Zemková nie je za to zodpovedná atď. Aspoň vieme akú máme menatlitu. A najhoršie je, že Tomáš sa ešte k tomu verejne priznal. Ja byť na strane klienta tak ho už nikdy neoslovím, (hlavne ak by som bol veľká firmy)

Avatar

Tom@S

Február 6th, 2011 at 13:39

zbezne som precital no a jedine co sa da zhodnotit je ze je to tak. Nech sa na mna frco nehneva (sam som ho odporucil ako top grafika) ale hento je az na tu pyramidu dost chabe, to menu je robene rovnakym sposobom ako getyshop cize bez napadu, to hlavne menu podobne FB, ale nie som grafik, takze len moj nazor.
Ohladom tendrovania mas asi pravdu, su tu podmienky, ktore splnaju len velke vacsinou nadnarodne spolocnosti, ktore to iba sprostredkuju za pekny share. Na druhu stranu pri takychto zakazkach sa ocakava naozaj bezchybna praca, kde sa da potom vymahat nahrada, dostatocne zazemie, skusenosti, upravy pripadne sprava, zaroven sa filtruju pidifirmy a deti podnikajucu na zivnost rodicov, ktore by potencionalne mohli otravovat. No a samozrejme ze ked ide o zakazku pre velku firmu alebo nebodaj stat (= velka firma) kazdy si da cenu vyssiu. Ved nakoniec nie je to nic nemoralne, ja to robim tiez, ved je to otazka dohody, ked nechces neber, ked chces vyhrat daj nizsiu cenu. Ja tiez ked vidim ze ide o velku firmu, solventneho klienta pytam si viac, no pocitam s tym, ze aj praca bude viac ako standardna.

Avatar

Michal Dragan

Február 6th, 2011 at 13:47

Reakcia na Abaffyho 6 mýtov o rozhlas.sk http://bit.ly/g1KOdM Ešte si chcete do mňa niekto rypnúť? :)

Avatar

Smith

Február 6th, 2011 at 13:58

Tomáš, ale keby si mal menšieho klienta a veľkého a robil by si to isté tak by si si pýtal viac? Alebo keby si mal možnosť získať zákazku za 30K tak by si dal cenu 40K len preto, že je to štát? A keby to bola elektronická aukcia, kde by si videl koľko dávajú ostatní, tak by si stále dával prirážku?

Avatar

F

Február 6th, 2011 at 14:01

Článok som nečítal, ani nebudem. Ale gratulujem dotyčnému ktorý podobnú zákazku získal. Ja mu to doprajem, a z celého srdca mu gratulujem, a prajem mu to. A z nadávok v článku usudzujem že sa jedná o 100% závisť.

Avatar

kennymax

Február 6th, 2011 at 14:59

@F obvinit niekoho zo zavisti, bez toho aby si precital jeho argumenty je trapne, sorry ale fakt

Avatar

Postar

Február 6th, 2011 at 15:51

Úbohá reakcia na článok Abaffyho. Jednou z vlastností profesionálov je zachovanie si triezvej chladnej hlavy pre racionálne uvažovanie aj v hraničných situáciách a táto reakcia ukázala o Vás úplný opak. Nič nie je tak horúce, ako sa na prvý pohľad zdá …a závisť je škaredá vlastnosť ;)

Avatar

Vladimir Rejholec

Február 6th, 2011 at 19:28

Ale tu vobec nejde o zavist. Kazdy ma moznost zauctovat si kolko uzna za vohodne, aj 138 000 EUR. To mne osobne nevadi, keby aj milion eur za ten web zaplatia. Ale ten web tomu proste nezodpoveda a robili to top ludia z brandze (dokonca na to ani frco nie je hrdy). Tak potom o com tu je rec? Je to skandal, ale po case prehrmi. A samozrejme ze sa k tomu vyjadruju znamejsi, ci menej znami webdizajneri. Nemaju na to pravo? Niekto si zanadava, niekto to riesi slusnejsie, ale kopne si kazdy (tomu nech sa nikto necuduje).

Avatar

Postar

Február 6th, 2011 at 19:48

Nezastávam Abafyho, ani Frca, ani web alebo jeho cenu ako takú, ale niektoré z jeho postrehov sú pravdivé. Je pravda, že pokiaľ sa web k YOHAKU dostal cez mediálku alebo reklamku, tak je možné, že dostali z celej zákazky neaké “omrvinky”. Zhodnotenie tohto postrehu vetou “Tak do piče, čo je to za argument?” je úplne neadekvátne. Je všeobecne známe, že rozhodovanie o tendroch zožerie celú mašinériu ľudí, je v nich veľká byrokracia, zodpovednosť atď atď, ktorá musí byť zaplatená. Čiže veľké štátne a korporátne webstránky sa vôbec nedajú porovnávať s bežnými firemnými webmi za 1000-3000 eur, čiže je normálne, že sú tieto projekty ohodnotené vyššimi sumami. Požiadavky na obrat v tendroch sú adekvátne. Veľké projekty si vyžadujú iný prístup k riešeniu, ako bežné firemné stránky. Je nutné zahrnúť do procesu projektový manažment, analýzy, testovanie atď atď, všetko veci, za ktoré malé firmy nedokážu zaplatiť. Veľký obrat niečo o firme vypovedá, aj keď samozrejme aj ten sa dá nafúknuť, ale isté percento záruky za firmu to je. Garážových firiem tu je viac než dosť. Z obsahu je zrejmé, že web ešte zďaleka nie je hotový (a v to aj dúfam), čiže pokiaľ cena zahŕňa update na X rokov, doprogramovanie X funkcií, naplnenie, konzultácie, analýzy atď, tak je opodstatnená. Myslím, že táto kauza je opäť ukážkovým problémom Slovenskej nátury, keď sa prejaví závisť, kameňovanie, ukrižovanie, lebo “JA BY SOM TO SPRAVIL LACNEJŠIE, LEPŠIE…” A či je na rozhlas Frco hrdý? Možno to v podstate nie je ani dôležité, myslím, že nikto z vás by podobnú zákazku neodmietol, aj keby ho klient tlačil do spracovania, aké si sám nadiktuje. Či mýlim sa a nájde sa tu taký frajer, ktorý by s hrdosťou povedal v podobnej situácii, že od zákazky odstupuje, keďže si klient nedá povedať a tlačí ho do prevedenia, s ktorým dizajnér, programátor, projektový manažér a ďalší nesúhlasia? Myslím, že každý by sa snažil nájsť kompromis a to podľa mňa aj web Slovenského rozhlasu je.

Avatar

Marek

Február 6th, 2011 at 20:04

Naozaj by ma zaujimalo ako sa prislo k sume 138tis. eur. Zmluva nezverejnena, verejne obstaravanie nikde…. sme si ju vycucalo z prsta? Mozno ak by k tej sume uviedli aj co vsetko obsahuje, nezdala by sa taka velka. Pri verejnych obstaravanie je treba strasne vela manazerskej roboty, napisat projekt a tak. Tie zmluvy su vacsinou AJ za spravu na dlhsie obdobie 4/5/6 rokov. A tiez zadavatel priamo v obstaravani zadava predpokladanu sumu.
Osobne mi nepripadaju frcove dizajny nicim vynimocne. Ak by ma chcel niekto obvinit, ze mu zavidim tie peniaze, nezavidim, uvidi z nich naozaj malo:) Inak je web rozhlasu nepouzitelny, nesplna ani zakladne standardy webov pre stat. organizacie. Cim SRo porusil vlastne zakon. Obstaravanie sa da napadnut, takze nech sa paci….. Ale inak, pekna reakcia na Abaffy truc clanok.

Avatar

Anonym

Február 7th, 2011 at 18:43

O co tebe ide chlapec…

Avatar

Tom@S

Február 7th, 2011 at 22:17

Neviem ti odpovedat, vzdy sa snazim ocenit pracu a dat nieco navrh. Je to pripad od pripadu a neviem ci som niekedy mal “2 rovnake zakazky”. A to ci by som dal vyssiu cenu? Dal, vzdy je to otazka trhu – ponuka/dopyt, preto niekedy klient berie inokedy ide za lacnejsim, to si uz ale kazdy musi stanovit a obhajit sam, preco by mal klient prave u teba platit viac, co mu das naviac oproti konkurencii.
Nakoniec je to uplne bezne hlavne ked pod niekym robis, ze ty das cenu a na tu tvoju si este dobre prihodia, no a byva to akceptovane, takze aka je teda ta “spravna cena”?
Samozrejme ak by slo o elektronicku aukciu, je to nieco ine, tam su zvolis hranicu a postupne cenu znizujes az k takej ze si povies kaslem na to. Ale ani tato forma nie je zarukou spravneho vyberu, sam to vidim na nasom dome kultury, ktory je rozostavany 2 roky pretoze to vyhrala nejaka bratislavska poskladana neznama firma.
Tazko ale hodnotit ked nepoznas celu pravdu – zmluvu. Nikto nevie co vsetko sa malo spravit, je uz teraz sice vidiet kopu chyb, cize jedine co sa da zhodnotit je to, ze to dobra robota nebola, no kolko prislo nakoniec tym co za tym stoja nevies. Drahe to bolo ale aka je spravna cena 100 000, 50 10 3000€?
Problem je skor v samotnom verejnom obstaravani ako v jeho vysledku. Ale ako sa hovori z cudzieho krv netecie. Ja som uz abdikoval na tieto nekonecne podvody, vidiet to kazdy bozi den v novinach, tam odstupne par milionov, tam politik dostava neopravnene nahrady, tam byty za par tisic, hentam nastenka za miliardu. Ja si hladim svojho a neminam si nervy a cas na hluposti, aj tak s tym nic nespravim, snazil som sa, ale SaS je rovnaka banda podvodnikov, tak naco minat energiu na tych darmozracov.

Comment Form

O mne

Marketér, lektor, bloger, mudrlant a zanietenec do Facebooku. Články na tomto blogu vyjadrujú moje osobné postoje. Kontakt: michal(at)chbs.sk

Zaujímavé odkazy

Využívate bartrový obchod? Zaregistrujte sa na Bartrujeme a pridajte sa ku firmám, ktoré majú záujem o bartrový obchod.

Najnovšie komentáre

skuska