September 14, 2012 | In: Facebook

Sociálne média nie sú zadarmo

Sociálne média nie sú zadarmo. A nie sú zadarmo ani pre neziskovky. Môže to byť skvelá párty, ale pozor, aby vás ráno nebolela hlava.

Pravdou  je, že okrem registrácie už nie je zadarmo nič. Aj samotná komunikácia totiž niečo stojí, minimálne váš čas, ktorý môže byť niekedy tou najdrahšou veličinou. Ako využiť maximálny potenciál, ktoré nám sociálne média prinášajú tak, aby vás to veľa nestálo?

Ideálnou cestou je využiť prioritne samotnú komunikáciu, kde investíciou je hlavne náš čas. V prípade, že stratégia nebude úspešná tak neprídem o financie, ale “len” o náš čas. Kde však začať?

V prvom rade si treba uvedomiť, že sociálne médiá môžeme rozdeliť na menšie časti – blogy, mikroblogy (napr. Twitter), sociálne siete (napr. Facebook, LinkedIn,…), wiki (napr. Wikipedia), podcasty, diskusné fóra a ďalšie. Musíte byť prítomný všade? Alebo je lepšie zamerať sa na pár vybraných, ktoré vám prinesú splnenie cieľov? V pár bodoch nižšie popíšem ako vyťažiť zo sociálnych médií čo najviac, pričom som sa zameral hlavne na komunikáciu.

Na workshope pre neziskové/občianske združenia som vystupoval s prezentáciu, ako vyťažiť zo sociálnych médií maximum. Dnes preto prinášam článok o čom bola moja prezentácia. Na konci článku ju nájdete v “skrátenej” podobe.

1. Stratégia. Ešte pred samotným zapojením sociálnych médií do vašej komunikácie by ste sa mali zamyslieť nad stratégiou a zodpovedať si všetky otázky, ktoré vám napadnú. Ktoré sociálne média zapojíte a prečo? Nachádza sa tam vaša cieľová skupina, alebo tam chcete byť len preto, lebo je tam každý (lebo je tam vaša konkurencia)? Investujte čas tam, kde vám prinesie úspech. Viete aký obsah a kedy budete publikovať? Pri vytváraní stratégie si zodpovedajte všetky otázky, a až potom začnite so samotnou realizáciou. Nezabudnite ani na stanovenie cieľov – je to budovanie brandu, získanie fanúšikov, získanie zákazníkov, získavanie feedbacku, ….? Kým si nestanovíte svoje ciele, nebudete schopný vyhodnotiť, či realizácia bola úspešná, alebo nie.

2. Nasmerujte ich. Po založení profilu je potrebné, aby sa užívatelia o vás dozvedeli. Nasmerujte ich na vaše profily a uľahčite im, aby vás našli. Pokiaľ nie ste love brand ako BMW, Audi, Martinus.sk, alebo Unicamp tak vás užívatelia sami na sociálnych médiách hľadať nebudú. Pridajte na svoju web stránku/eshop odkazy na vaše profily, využite emailový podpis a príjemcom dajte vedieť kde ste. Odkazy môžete pridať aj na svoje vizitky, prípadne do POS. Nezabudnite však na jednoduchosť – užívateľovi jasne dajte vedieť kde ste a pod akým menom. Informácia “nájdete nás na FB”, “sme aj na Twitteri” a podobné nie sú dostatočne jasné!

3. Načúvajte im. Vaša prítomnosť na sociálnych médiách nie je o vás. Je to o vašich nasledovníkoch, začnite ich počúvať a premýšľajte. Užívatelia vás sami nasmerujú, aký obsah chcú, kedy ho chcú a v akej forme. V prípade, že nebude počúvať informácie, ktoré vám dávajú, ostanete sami. Je to v súlade s vašou stratégiou? Pravdepodobne nie.

4.Úprimnosť a dôvera. Neklamte, pravdepodobne budete odhalení ešte skôr, ako klamstvo dokončíte. Sociálne média sú o dôvere a budovaní vzťahu. Každý vzťah, ktorý má byť dlhodobý musí byť založený na úprimnosti a dôvere. Klamstvom môžete získať krátkodobý úspech, ale z dlhodobého hľadiska sa vám to neoplatí. Spravili ste chybu? Priznajte si ju a napravte ju. Poslali ste zákazníkovi zlý tovar? Zabezpečte, aby sa ku zákazníkovi dostal čím skôr tovar, ktorý si objednal. Spravte všetko preto, aby bol spokojný. Určite nemažte príspevky, ktoré sú pravdivé, ale vám sa nepáčia.

5. Zapojte sa. Pravdepodobne aj teraz o vás prebiehajú online rozhovory. Zapájajte sa do diskusií a komunikujte s užívateľmi. Nie, naozaj to nie je len o tom, že budete pridávať príspevky. Sledujte aj diskusiu pod príspevkami a odpovedajte, pýtajte sa a udržujte komunikáciu živú. Zaujímajte sa o fanúšikov – kto sú, čo robia, odkiaľ sú, aké sú ich preferencie? Spoznajte ich.

6. Zabite papagája a publikujte. Vaši nasledovníci nie sú online stále. Obsah, ktorý publikujete vtedy keď sú offline pravdepodobne nezaznamenajú. Publikujte vtedy keď sú online. Ako na to? Vytvorte si jednoduchý excel súbor, kde si môžete zapisovať, ktoré príspevky a kedy majú najväčšiu reakciu. To je ten čas a ten správny obsah, ktorý by ste mali publikovať. Zabudnite na prepojenie Facebook-u/Twitteru a naopak. Sú to rozdielne kanály, ktoré majú iné pravidlá, hodí sa na ne iný obsah a v neposlednom rade – kto bude čítať to isté 2krát? Namiesto toho sa radšej zamerajte na to, aby ste svoje príspevky podporili obrázkami/videom, ktoré pomôžu podporiť váš príbeh a šíriť ho ďalej.

7. Švajčiarke hodinky na ruku. Pravidelnosť by mala byť vašou alfou a omegou. Prečo sa vysielajú televízne noviny vždy v ten istý čas? Naučte sa publikovať obsah pravidelne a majte pripravený obsah dopredu. Nárazové publikovanie množstva príspevkov a potom hlucho je to najhoršie.

8. Milujte haterov. Môj obľúbený bod :) Väčšina firiem sa haterov bojí a nechcú aby sa im na stránke objavili. Využite ich vo svoj prospech a vyhrajte. Väčšina haterov má po ruke len jeden argument, ktorým budú argumentovať. Vyvráťte im ho a máte vyhrané. Získate navyše aj rýchlejšie šírenie vášho obsahu a komunita sa spojí a zastane si vás. Nebojte sa ich a začnite komunikovať. A čo vás čaká potom? Väčšinou svoje príspevky/komentáre zmažú a potom to bude vyzerať, že ste si písali sami so sebou. :)

9. Vyhodnocujte. Stratégiu a ciele máte stanovené. Pozrite sa či ste na dobrej ceste a darí sa vám ich dodržiavať/plniť alebo je to opačne a nedarí sa vám. Na pravidelnej báze vyhodnocujte aktivity a ako sa vám darí napĺňať vaše ciele. Ak sa neplnia, zamyslite sa nad tým, kde môže byť chyba a napravte ju. Využiť môžete množstvo externých nástrojov ako klaboseni.cz, google alerts, socialbakers.com ale aj samotné štatistiky na Facebook stránke.

10. Výsledky. ASAP. Nie, nebudú hneď. Dokonca ani zajtra, o mesiac a možno ani o pol roka. Práca so sociálnymi médiami je dlhodobý proces, počas, ktorého sa veľmi veľa vecí naučíte. Ak chcete výsledky hneď zamerajte sa na PPC reklamu. Určite však neprestávajte ak sa výsledky nedostavia v blízkej dobre. Pokiaľ to smeruje k vašim cieľom tak ste na správnej ceste. Ak nie, upravte stratégiu a nastavte si správne ciele.

10+1. Platená PPC reklama. Nie vždy je všetko ideálne a treba si čiastočne pomôcť. Využite FB reklamu, vďaka ktorej viete podporiť nárast fanúšikov, ale aj ich aktivitu (like, komentáre, zdieľanie). Nezabudnite však na správne cielenie. Cieľová skupina “všetci užívatelia” nie je tá správna. Zacieľte len na tých, ktorí sú pre vás tá správna skupina. Buďte detailný, efektívny a držte sa svojej stratégie a cieľov.

 

Sociálne média vás nedokážu spasiť, dokážu vám však výrazne pomôcť. Ale, veľmi rýchlo vám dokážu poškodiť.  Buďte preto hlavne sami sebou. 

Prezentácia v skrátenej podobe:

 

Máte otázky, alebo pripomienky? Podeľte sa s nimi v komentároch.
pošli na vybrali.sme.sk Páčil sa ti článok? Tak ho pošli, alebo mu pridaj hlas na vybrali.sme.sk

6 Responses to Sociálne média nie sú zadarmo

Avatar

Marek

September 14th, 2012 at 14:39

Dík Mišo, včerajší workshop ma fest nakopol…

Avatar

PEO

September 14th, 2012 at 16:44

Mišo a ako to riešiš potom keď nastane záver časti 8?
C: ” A čo vás čaká potom? Väčšinou svoje príspevky/komentáre zmažú a potom to bude vyzerať, že ste si písali sami so sebou. :)”

Avatar

Smith

September 14th, 2012 at 19:01

PEO – ono vo väčšine prípadov sú 2 možnosti:
- oni pridali príspevok na stránku, takže následne zmizne celý príspevok aj s komentármi
- alebo začnú hejtovať v komentároch. Vtedy sa do toho pustí aj komunita, takže by som tam tie príspevky nechal. Ľudia sa potom aspoň na tom zabavia. Dôvod na zmazanie diskusie nie je.

Marek – dakujem.

Avatar

mirka

September 16th, 2012 at 15:25

Michal,
paci sa mi najma ten uvod o tom, ze socialne media nie su zadarmo. Kto si nepresiel realnym a kvalitnym administrovnaim fanpage a prepajania obsahov, tak si casto neuvedomi casovu narocnost. A ta uz nieco stoji. Ak to teda ma byt dobre a nielen zbierat “hluche” lajky, a nie skutocnu komunitu.
Dik.
M.

Avatar

Petr

September 18th, 2012 at 7:09

Moc pěkně sepsané! Také se mi, stejně jako Mirce, líbí úvodní poznámka, že sociální sítě nejsou zadarmo. Většina firem si myslí, že stačí hodit do statusu na Facebooku jejich nejnovější produkt a lidi jim budou padat nadšením kolem krku. O tom to ale není a ještě nás čeká dlouhá cesta v tom, abychom klienty vychovali.

Avatar

dusan

Marec 28th, 2013 at 22:20

Presne …mám ja ja firemnú fanpage na facebooku a po čase som prišiel na to, že to nebude až také ľahké ako som si myslel na začiatku a naozaj venovať sa takej stránke nie je zadarmo :)

Comment Form

O mne

Marketér, lektor, bloger, mudrlant a zanietenec do Facebooku. Články na tomto blogu vyjadrujú moje osobné postoje. Kontakt: michal(at)chbs.sk

Zaujímavé odkazy

Využívate bartrový obchod? Zaregistrujte sa na Bartrujeme a pridajte sa ku firmám, ktoré majú záujem o bartrový obchod.

Najnovšie komentáre

skuska