Február 20, 2011 | In: Marketing

PR ako to robiť lepšie?

Vopred priznávam, že nie som expert na PR. Ale ako človeka ma zarazila momentálna aktivita Escapelle. Aby sme si ujasnili, čo je to Escapelle – “Escapelle je núdzová antikoncepcia určená na užitie po zlyhaní inej antikoncepčnej metódy…” 

Takže ak zlyhá všetko ostatné a žena nechce mať dieťa tak môže do 72 hodín po nechránenom sexe použiť danú tabletku Escapelle, ktorá pôsobí ako núdzová antikoncepcia. Ale teraz k samotnej veci, prečo píšem tento blog post.

Cez banner, ktorý ma upozorňoval na možnosť vyhrať s Escapelle jazykový pobyt na Malte som sa dostal k samotnej súťaži. Tá je umiestnená na diva.sk, kde Vás čaká napísaný PR článok so súťažou. Aspoň, že je to označené ako PR článok.

V článku je pravdepodobne vymyslený príbeh o páre, ktorý sa vybral po 2 týždňovej známosti užiť si. Išli na 5 dňový pobyt, ale už po 3 dňoch im došli prezervatívy a tak sa chlap vybral do kúpeľne a doniesol umytý už použitý kondóm.  Následne však ženu trápilo svedomie a tak išla do lekárne, kúpila si Escapelle a užila ju. Potom išla za gynekológom overiť si, či nie je tehotná. V závere príbehu je už len myšlienka na zamyslenie: “S priateľom sme si do budúcnosti prisahali, že takéto experimenty robiť viac nebudeme. Bolo to krajne nezodpovedné.”

A čo sa mi na tom nepáči? Stačí si prečítať diskusiu, kde je 22 komentárov a väčšina je negatívna. Väčšina príspevkov v diskusii naráža, na to, že ide o nechutnú reklamu, že príbeh je vymyslený, atď.

Aj keď nie som odborník na PR, myslím si, že firma by získala väčšiu priazeň keby stavila na prevenciu a výchovu. Keby namiesto toho, aby písala o tom, ako dokáže pomôcť radšej ľudí vzdelávala. Hlavne mladistvých a vysvetlila im, že je lepšia prevencia ako potom užívanie  ich tablekty. Prečo radšej nevedú kampaň v tom zmysle, že je dôležitá prevencia (prezetvatívy, antikoncepcia..) ako poukazovať na to, že vlastne tabletka po je tu tiež.

Tabletka má aj vedľajšie účinky, ako sa aj v diskusii spomína, po užití sa zbláznili hormóny, narušil sa menštruačný cyklus a ďalšie. Nebolo by naozaj lepšie, keby táto tabletka bola spomínaná ako naozaj “posledná možnosť” a nie ako, keď zabudneš na kondóm je tu tabletka po? Na druhú stranu, čisto technicky by ma zaujímalo, ako si ten chalan navliekol ten kondóm.

A na koniec, som zvedavý aká je mentalita ľudí. Naozaj ma zaujíma, koľko z ľudí, ktorím sa táto aktivita nepáči sa do súťaže aj tak prihlási a koľko nie.

A čo si myslíte Vy? Ide o dobrú PR aktivitu, alebo si myslíte, že by to mohli spraviť inak?

pošli na vybrali.sme.sk Páčil sa ti článok? Tak ho pošli, alebo mu pridaj hlas na vybrali.sme.sk

12 Responses to PR ako to robiť lepšie?

Avatar

Johny

Február 20th, 2011 at 15:29

Keby firma vyrábajúca tabletku po propagovala prezervatívy a iné metódy prevencie, tak by to bolo to isté, ako keby si ty propagoval konkurenčnú firmu.Takže ten koncept je v PR vylúčený.

A ako čítam ten článok, tak až na tú očividnú vymyslenosť príbehu to nie vôbec tragické. Ja tam vidím aj kúsok morálneho ponaučenia (“hnevala som sa na priateľa”+posledná veta) a sú tam mierne naznačené aj riziká hormónov, ale fakt iba mierne, lebo na vlastný produkt si predsa špiniť nebudeš :)

K dobru je aj veta “S priateľom sme si do budúcnosti prisahali, že takéto experimenty robiť viac nebudeme. Bolo to krajne nezodpovedné.”

Ľudia v komentároch odhalili reklamu, čo nie je dobré, ale povedzme si úprimne, že tak, aby reklama bola skrytá, nedokáže napísať článok skoro nikto.
Navyše ľudia tam namietajú už len voči tomu samotnému príbehu až potom voči tabletke. (To je teda kameňom úrazu článku, negatívny príbeh, ľudia chcú pozitívne. Ale tu sa taký asi ťažko hľadá. Ja by som to asi riešil opisom naozaj krízovej situácie, kedy sa napr. nešťastnou náhodou pretrhne kondóm. Tým odstránime motív nezodpovednosti.)

Takže podľa mňa toto PR nie je až tak tragické. Inak v poslednom čase som si všimol, že aj zlá reklama je reklama. Proste je jedno, čo sa hovorí, hlavne, že sa o značke hovorí :)
I keď to je riskantná taktika.

p.s. Diva ma riadne dopálila. Môjmu klientovi zamietli PR článok, ktorý som napísal. Pritom bol asi v rovnakom rozsahu, možno mierne dlhší, ale 100x bohatší na užitočné informácie. Pritom sa nevedia vyjadriť, čo vlastne od článku očakávajú. Potom je to ako písanie na slepo :)
Sorry, že sa tu rozčuľujem :D

Avatar

Smith

Február 20th, 2011 at 15:35

Prečo práve konkurečnú firmu? Prevenciou môže byť kludne to, že budem ľuďom dávať info. Ak vezmem ku príkladu, že robíme FB marketing. Tak kľudne môžem písať, akých chýb sa vyvarovať, prečo, ako, atd. Už aj to je prevencia.

Ako sorry, ale spájať výlet na Maltu s tým, že je to Escapelle je ako napísať: Choď na Maltu, študuj cudzie jazyky a potom si daj Escapelle, lebo možno nebudeš vedieť ako sa na Malte povie kondóm :) Na tom som sa už zhodol s Martinom aj na twitteri.

Proste táto ich aktivita mi príde amatérsky a na rýchlo zbúchaná

Avatar

Johny

Február 20th, 2011 at 15:41

Vieš, že tými informáciami kŕmiš konkurenciu? :)
Klientov to až tak nezaujíma, pretože klient to nevie, preto si najíma teba. Plusom je, že mu preukážeš svoje vedomosti, mínusom to, že vzdeláš konkurentov. Tvoja konkurencia si po prečítaní nejakého tvojho článku s radami povie: “Ahá! Tak toto sme nevedeli, to budeme robiť aj my a zlepšíme naše služby!” a už si ju posunul. Aspoň tak to vidím, informácie treba primerane filtrovať a know-how v určitej miere strážiť.

Uznávam, ten výlet na Maltu je odveci. To ako keby chceli niekomu dať výlet, aby si tam mohol za*píp* a pre istotu mať tú tabletku po so sebou :D

Avatar

Smith

Február 20th, 2011 at 15:46

Prečo to všetci hneď berete že je to krok pre konkurenciu? Nech sa konkurencia učí, čo ma je po tom. Ale je množstvo klientov, ktorí si to chcú vyskúšať sami a keď im to nepojde tak prídu za mnou. Ad konkurencie – čo ak mi ona pridá komentár a nakoniec zistím, že vedie zas niečo iné? To že si budem informácie držať pre seba si nijak nepomôžem

Avatar

Johny

Február 20th, 2011 at 16:19

Môže ti pridať komentár, zavádzajúci. Ešte si sa nestretol s drzou konkurenciou? Ja už, bohužiaľ, áno a určite mi z hľadiska prínosu nových informácií nepomohla (ale aspoň nakopla k usilovnosti :).

Niektoré informácie by si si podľa mňa mal chrániť, ale to je len môj názor a ako to býva, pravda, resp. vhodnosť, bude niekde uprostred :)

Avatar

Magic

Február 20th, 2011 at 16:47

Chybná je tu podľa mňa forma – teda PR článok s dojemným príbehom (nehovoriac o tom, že PR článok nie je úplne PR, ale o tom inokedy :P).

Keby som chcel promovať túto formu antikoncepcie, asi by som sa rozhodol pre klasickú informačnú kampaň. T.j. hovoriť o tom, koľko počatí bolo na Slovensku “náhodných”, atď. Hovoriť o tom, že je tu aj takáto posledná záchrana. Pokiaľ viem, ženy o nej väčšinou vedia, takže netreba “tlačiť na pílu”. Je to veľmi osobná téma.

Takto by sa zadávateľ možno vyhol aj negatívnej reakcii zo strany čitateliek.

Najväčšou chybou je ale súťaž. Ako toto mohlo niekomu napadnúť, to naozaj neviem.

A doplňujúcou chybou je ešte fakt, že sa zadávateľ nezapojil do diskusie. Ak náhodou vieš, kto to robil, daj mi vedieť. Je to celkovo dosť nepremyslená a odfláknutá robota.

Avatar

Smith

Február 20th, 2011 at 17:01

Pali dik za koment. Chcel som vedieť ako sa na to pozerajú ľudia z PR. Netuším kto robil, a uprímne ani nechcem radšej vedieť čo za PRf agentúra to bola

Avatar

najki

Február 20th, 2011 at 17:59

Cisto z pohladu zeny: Najhorsie je na tom clanok. Velmi, velmi, velmi zle napisany. V prvom rade sa len maloktora normalna zena vyspi s chlapom uz po dvoch tyzdnoch. Druha vec je, ze sa citatelka zamysla nad tym, kolko tych kondomov si vlastne zobrali a kolkokrat to robili? Vacsina zien nie je kralik a viac ako trikrat za den nam privodi zapal mocoveho mechura. Potom sa zene pri zmienke o umytom kondome prevrati zaludok, potom sa zamysli, ako ten kondom natiahli na penis. Z clanku nakoniec vyjde ta zenska ako sprosta, frivolna a sku.vena nymfomanka. A my take nie sme, takze taku tabletku nepotrebujeme. Vieme o nej, ale jej nazov nas nezaujima. Skor dame na radu magistry v lekarni. Ale tej sutaze sa zucastnime, ved za pokus to stoji. Ale nazov si aj tak nezapamatame. Ked k tomu pridam este poloprofesionalny pohlad, tak len krutim hlavou a rada by som vedela, ktora agentura ho pisala, nech sa jej oblukom vyhnem.

Avatar

peter.kucerka

Február 21st, 2011 at 9:21

Nejdem sa vyjadrovat ku kvalite clanku na dive. Vyjadrim sa iba k par otazkam co si pisal Miso.

Podla tvojej teorie by citujem

“Aj keď nie som odborník na PR, myslím si, že firma by získala väčšiu priazeň keby stavila na prevenciu a výchovu.”

Miso predstav si ze mas Pivovar, a robil by si reklamu na Kofolu len preto ze pitie je skodlive? Zober si to z pohladu firmy, ma produkt ktory chce dostat do povedomia a predat ho. Preto mi logicky vyplyva ze ani tu firma nemohla robit clanok na prevenciu a antikoncepciu lebo by sla proti svojmu produktu.

To ze by som to formuloval inak, ako povedal Pavol skor klasicka informacna kampan o tom sa nebudem bavit.
A dalsia vec – nic take ako termin PR clanok neexistuje prosim nepouzivaj ho :) termin PR clanok je nieco ako termin SEO optimalizacia.

Avatar

Smith

Február 21st, 2011 at 9:30

Peto samotný článok bol označený ako PR článok. Takže som iba napísal ako je označený v článku. To, že to tak nie je neovplyvním. Diva.sk to sama označila ako PR článok.

Lenže porovnávať pivovar s podobným produktom ako Escapelle je trošku rozdiel. Ale to by si musel byť žena, aby si pochopil aké veci Ti narobí v tele použitie danej tabletky. Po pití piva máš možno opicu, a po dlhodobom pití máš závislosť (možno). Ale ak užíješ tú tabletku tak vedľajšie účinky sa dostavia hneď.

Firma namiesto tejto súťaže mohla skôr spraviť súťaž v tom, aby jej ľudia napísali možnosti prevencie (antikoncepcia, kondomy, nemať sex….) a mala by to lepšie.

Stačí keď si prečítaš komenátár od ženy, ktorý je nad Tvojim komentárom.

Avatar

peter.kucerka

Február 21st, 2011 at 13:39

Ale miso ja to chapem, len ty chces od firmy aby robila si reklamu a marketing na uplne iny produkt ako oni predavaju.

Ja chapem ake su problemy s tym, ze je to problemovy produkt, ja som sam napisal ze k clanku sa nevyjadrujem lebo je zly. Ja iba hovorim ze troska pochop aj tu firmu maju produkt tabletka po a ty od nich chces aby robili kampan na kondomy?

Ja by som videl skor vyznam presne v tom co Palo Magic napisal. Informacna kampan

Avatar

Smith

Február 21st, 2011 at 13:53

Ale však ja nepíšem, že musia robiť reklamu konkurencii. Ja píšem, že “Keby namiesto toho, aby písala o tom, ako dokáže pomôcť radšej ľudí vzdelávala”. To, že bude vzdelávať, neznamená že robí reklamu konkurencii.

To ako v riesenia, ked budete pisat o analytics.sk tak budete vzdelávať, ale to neznamená, že budete robiť reklamu konkurencii. To je presne to isté. Nejdete priamo predávať Vaše produkty, ale najprv ľudí vzdelávať a potom možno prídu aj klienti.

Comment Form

O mne

Marketér, lektor, bloger, mudrlant a zanietenec do Facebooku. Články na tomto blogu vyjadrujú moje osobné postoje. Kontakt: michal(at)chbs.sk

Zaujímavé odkazy

Využívate bartrový obchod? Zaregistrujte sa na Bartrujeme a pridajte sa ku firmám, ktoré majú záujem o bartrový obchod.

Najnovšie komentáre

skuska