Február 5, 2011 | In: Nezaradené

Jánošikovia v parlamente sľubovali šetrenie. Realita je však iná.

Vládna koalícia vo veľkom sľubovala ako sa bude šetriť, kde sa len dá. Vraj to náš rozpočet potrebuje a vraj musia zvýšiť aj DPH, lebo v rozpočte po Ficovi ostala diera. Ale aká je pravda? Naozaj sa šetrí, alebo to bola len taká rozprávka na dobrú noc?

Príklad číslo 1.

Dnes denník SME informoval o to, že nový web slovenského rozhlasu stál 138-tisíc eur. Aj Vám sa zdá cena prehnaná? Nie ste v tom ani náhodou sami. Táto cena je prehnaná. Ja na mieste autorov web stránky by som sa hambil, nakoľko reálna cena je maximálne 20tisíc eur.

Ako už informoval denník SME, český rozhlas vlani za zmeny na webe zaplatil 15tisíc eur. Pre informáciu, za 20tisíc eur môžete získať kvalitný a naozaj dobrý eshop.

Navyše ak si prezriete web slovenského rozhlasu tak môžete chvíľku pochybovať či ste na dobrej adrese, dizajn sa podobá na facebook. Teda aspoň lavý panel s ikonkami. Naozaj by ma zaujímalo, na čo je napríklad na úvodnej stránke (home page) uvedený preklad o tom čo je to slovenský rozhlas. Návštevník si web stránu môže ďalej pozerať aj tak len v slovenčine.

Autorom dizajnu je frco.sk – podľa ankety na zajtra.sk najlepší slovenský webdizajnér. Ale ako postol musho na Twitteri, tak nie je na túto prácu hrdý.

Takže čo stálo vlastne tých 138 tisíc eur? Pán minister  Krajcer spojil slovenskú televíziu a rozhlas pre to, aby sa vraj ušetrilo. Takýmto štýlom sa naozaj ušetrí veľa. A podobný tunel (ako táto web stránka) sa dosť podobá na šafárenie Nižňanského. Možno ani on, by nedokázal vymyslieť takýto tunel.

P.S. vraj ide len zatiaľ o pilotnú prevádzku. No počkáme si teda na final verziu, aj keď pochybujem, že tá by stála viac ako 20-30 tisíc eur.

príklad číslo 2.

Národný bezpečnostný úrad platí za doménu .sk 75 eur ročne. Zdá sa Vám to veľa? Nebláznite, však to je normálna trhová cena a určite najlepšia ponuka na trhu (strašná irónia). Zmluvu si môžete prezrieť tu. Navyše zmluva je dosť výhodná hlavne pre registrátora:

  • registrátor dostane 75 eur za predĺženie domény na 1 rok
  • registrátor môže uviesť NBU medzi referencie
  • registrátor môže uviesť NBU v prípade nezaplatenie medzi neplatičov
  • zmluva je na dobu neurčitú
  • a ďalšie

Aby sme si ozrejmili reálnu cenu .sk domén stačí použiť google a vyhľadať si pár registrátorov. Tak napríklad:

  • websupport.sk s cenou 14,76 už s DPH – link
  • elbia.sk s cenou 15 eur bez DPH – link
  • Active24.sk s cenou od 11,50 bez DPH – link
  • a samotný Sk-nic s cenou 19,90 bez DPH – link

V každom prípade, NBÚ mohol ročne ušetriť minimálne 50 eur. A naozaj na to stačí malý prieskum cez google, ktorý zabere maximálne 5 minút.

A toto sú len 2 príklady. Jeden za veľké peniaze a druhý za relatívne malé. Jedno majú však spoločné, ani jedna nie je pre štát výhodná.

Na svojom profile na Facebook-u som zverejnil odkaz na pár zmlúv a chcel som vedieť čo an to vrvaí súčasná koalícia. Zatiaľ mi odpísal len Martin Chren: “Na Ministerstvo dopravy sa treba pytat KDH. Ale podotykam, ze bez zverejnovania zmluv presadzovaneho SaS by si sa o tejto ani ziadnej inej zrejme nedozvedel.” S čím súhlasím, je to naozaj dobrý krok keď sa zmluvy budú zverejňovať.

Ale položme si otázku, akú to máme koalíciu keď niektorí budú šetriť a tí naši “boží kádeháci” nám to tu budú rozkrádať? Má tá koalícia potom vôbec zmysel? Verím, že na webe a v centrálnom registri zmlúv sa nájde ešte množstvo ďalších zjavne nevýhodných zmlúv, s ktorými však už nespravíme.

Dôležité je však prečo? A o tom, že to nefunguje len pri tých veľkých zákazkách ale aj na úrovni miest svedčí ďalší fakt. Snažil som sa získať nejaké zákazky v meste Dolný Kubín, nakoľko doteraz väčšinu (ak nie všetky) získala jedna firma. To že tá firma o reklame a efektivite vie asi toľko ako ja o elektroinštalácii nevadí. Emailom som kontaktoval ako bývalého aj súčasného primátora, aby v prípade zákaziek na reklamu, marketing alebo IT zavolali do súťaže aj nás.

A čo sa stalo? Neprišla ani odpoveď a ani pozvánku. Mesto dáva ďalej zákazky firme, ktorá je zbytočne predražená. Neberte to ako sťažovanie, ale ako príklad, že aj na úrovni miest sa dá robiť dobrý biznis – ak tam máte známych.

Ešte lepším príkladom sú výberové konania. Na to, aby ste to spravili legálne a nikto nemohol nič namietať stačí nastaviť podmienky pre jednu firmu. Obmedzenie môžete dať napríklad:

  • firma už musela realizovať zákazky pre štát
  • obrat za posledné roky musí byť minimálne xxx eur ročne
  • atď.

Naposledy som sa čudoval na jednom výberovom konaní na dodávateľa reklamných predmetov. Išlo o zákazku na sumu okolo 5 tisíc eur. Ale mesto si dalo ako požiadavku, že firma musí mať obrat na reklamných predmetoch minimálne 80 tisíc eur ročne. Firmy ktoré majú nižší boli automaticky vyradené, ako keby to znamelo že nižší obrat – nižšia kvalita. Ale ako vidno na webe slovenského rozhlasu tak nie vždy najdrahšia ponuka je najlepšia.

Podobných výberových konaní a rôznych tendrov je ako húb po daždi. Smola je, že sa nikto nimi nezaoberá. Prípadne vezmete nižšiu ponuku, ktorú však potom dorovnáte rôznymi dodatkami ku zmluvám.

Podnikanie so štátom je vlastne strašne jednoduché – ak poznáte ľudí na správnych miestach. Nie je neobvyklé, že niektoré zákazky sa robia, len preto, lebo firma navrhne že by sa mali spraviť.

A potom, že prečo je štátna pokladnica prázdna a musí sa zvyšovať DPH

pošli na vybrali.sme.sk Páčil sa ti článok? Tak ho pošli, alebo mu pridaj hlas na vybrali.sme.sk

5 Responses to Jánošikovia v parlamente sľubovali šetrenie. Realita je však iná.

Avatar

Michal Dragan

Február 5th, 2011 at 16:42

Nový blogpost. Bacha, je trošku dlhý. Jánošikovia v parlamnete sľubovali šetrenie. Realita je však iná. http://bit.ly/eNB8C4

Avatar

Pazďo

Február 5th, 2011 at 18:47

Najlepší článok ktorý som na tomto blogu čítal a úplne sa stotožnujem s názormi autora :-)

Avatar

Chachi /rchachalak/

Február 5th, 2011 at 19:04

Cena 138 000 eur je samozrejme úplne šialená. Nemyslím si však, že je to správne zvádzať na vládu či samotné ministerstvo kultúry. Verejnoprávne média sú zákonom oddelené od vlády /nakoniec je to ten dôvod prečo tak dlho trvalo odvolať Nižnanského/. Na takéto zakázky má dosah čisto personál bývalého SRo. Aj tak je to ale blbé- Zemková bola mojou favoritkou na riaditeľku SRaT, či ako sa to má volať :D.

O tom som ale už písal na Twitteri..

Nad 75 eurami za doménu by som sa veľmi nezamýšľal- sám vidím, že dokonca aj v súkromnom sektore platia laici za správu webov sumy úplne nezmyselné. Akurát ale čítam, že NDS platí ročne za správu svojej stránky 76 000 eur, čo je suma nie len šialená, ale súca na odvolanie človeka ktorý to má na svedomí…

Avatar

Smith

Február 5th, 2011 at 19:46

NDS už neplatí, myslím, že zmluva bola len na 2 roky a skončila v decembri 2010. (nie som si istý)

Co sa tyka domeny – ide skor na poukazanie mensich sum. Ono totiž ak kazda inštitúcia bude platiť o 50 eur za domenu viac ako je ina ponuka tak je to už celkom pekná myšlienky.

Rádio – tak ale platime koncesionarske poplatky tak sa to tyka nás všetkých.

Avatar

Milan Chduoba

Február 5th, 2011 at 20:01

pekny clanok ;) naozaj… mam dost

Comment Form

O mne

Marketér, lektor, bloger, mudrlant a zanietenec do Facebooku. Články na tomto blogu vyjadrujú moje osobné postoje. Kontakt: michal(at)chbs.sk

Zaujímavé odkazy

Využívate bartrový obchod? Zaregistrujte sa na Bartrujeme a pridajte sa ku firmám, ktoré majú záujem o bartrový obchod.

Najnovšie komentáre

skuska