Apríl 8, 2012 | In: Podnikanie, Zo života Chilli papričiek

Chceme robiť to čo nás baví a preto …..

V piatok som mal prednášku na ASMO konferencii, kde som povedal, že sa cítim úspešný, lebo robím to čo ma baví. V tej chvíli mi prebehla hlavou myšlienka, že to už nie je celkom tak. Odvtedy som nad tým premýšľal, až som v utorok dospel k rozhodnutiu, že môj pocit je správny - Už nerobím to čo ma baví! 

Spätne som sa zamyslel a zistil som, že sa tak neteším z práce ako predtým. Spravil som vo firme pár ústupkov, išli sme do tendrov – všetky síce dopadli dobre v náš prospech, ale stále tu boli aj klienti, ktorých sme zobrali, aby sme mali dobrú referenciu, ale nakoniec sme zistili, že nám tie stresy a všetko okolo toho za to nestoja.

Zrazu to už neboli papričky ako predtým. Preto som sa v utorok rozhodol spraviť pravdepodobne najriskantnejší krok v podnikaní. Klientov som si rozdelil do dvoch skupín, skupina A – klienti, pre ktorých chceme pracovať ďalej, lebo spolupráca funguje. A skupina B – klienti, pre ktorých už nechceme pracovať.

Pripravil som si dve verzie emailov, jeden pre skupinu A (ten ešte len pošlem) a pre skupinu B (ten som už poslal). Najskôr som tento email nechcel zverejňovať, ale nakoniec som sa rozhodol, že ho zverejním. Aspoň si aj naši potencionálni budúci klienti budú môcť prečítať čo mi vadí a ako si predstavujem spoluprácu s nimi. Navyše keď už všetko vešiam na FB, tak prečo nie aj toto. ;)  Keďže ide o trošku dlhší email nebudem ho tu kopírovať, môžete si ho prečítať tu.

Následne som to prebral so všetkými s ktorými spolupracujem a spýtal sa ich čo si o tom myslia. Všetci súhlasili a v kombinácii s ostatnými impulzmi prišlo rozhodnutie rozposlať tento email. V stručnosti o čo ide:

Vraciam sa k tomu, čo nám fungovalo najlepšie. Tendre – aj keď tendre, v ktorých sme boli dopadli takmer vždy v náš prospech, nebolo to ono. Klient väčšinou potom celý vzťah bral ako keby sme boli cvičené opičky, toto zmeňte, toto spravíme inak, atď. To čo nám schválil postupne zmenil na niečo úplne iné. Neprinášalo to nič iné, iba stresy a množstvo nadávok – keby sme za každú našu nadávku mali len 1 cent tak už sme za vodou. Zo strany klienta nebolo cítiť žiadnu dôveru. A práve o nej vzťahy sú.

Fungovanie ako partneri – pre mňa veľmi dôležitá vec. Vravieť, že klient je náš pán je síce super, ale nie je to vždy pravda. Klient by si nás mal najať preto, aby sme mu pomohli a nie preto, aby sme robili to čo on chce, aj keď vieme, že je to zlé. Klient nás musí akceptovať aj vtedy, keď mu nebudeme pritakávať, len preto, aby sme si ho udržali. Nemôžeme fungovať v strachu, že  klientovi sa nesmie oponovať.

Minimálna cena zákazky – pre mňa bod, ktorý som zámerne dal na posledné miesto, keďže radšej budem robiť pre klienta, ktorý nám dá 500 eur a žiadne nervy, ako pre klienta za tisícku, ale s kopou nervov. Tých 500 eur čo dostaneme navyše potom minieme na psychológa  a rôzne prášky. Takže je to za to isté, akurát pečeň dostane zabrať. :) Je tam síce napísané, že zákazky pod hranicu 700 eur nebudeme brať, ale stále sme si ponechali aj zákazky pod touto hranicou. Ak je klient pre nás výzvou a nezasahuje nám do prác, tak pracujeme aj úplne zadarmo, prípadne na úrovni nákladov.

Práve cena bolo najčastejšie spomínané slovíčko v odpovediach klientov.  Týmto klientom som rovno odpísal, že spolupráca ďalej nepôjde. Vôbec nepochopili o čo mi ide a zaujímala ich iba cena. Vtedy som si pomyslel iba toto: “WTF? Čítali ste to vôbec?.”  Aby ste to pochopili, cena je na poslednom mieste zámerne. Tá je až na konci, keďže na tom sa vieme vždy dohodnúť tak, aby boli všetci spokojní. Body vyššie sú oveľa, ale oveľa podstatnejšie. Áno, podnikanie je primárne o zarábaní peňazí, ale to nie je všetko. Sú aj dôležitejšie veci.

Rozposlať tento email bol risk a dopredu som vedel, že prídeme o množstvo klientom. A tak sa aj stalo. V tech chvíli a aj teraz to však považujem za najrozumnejšie čo som mohol v tej chvíli spraviť. A čo je najdôležitejšie, opäť robím to čo ma baví. Klientom, ktorí nám ostali som veľmi vďačný za to akí sú. Za to, že pracovať pre nich je radosť a že nás akceptujú takých akí sme. V neposlednom rade som rád, že sme nedopadli takto:

Možno si o pár rokov poviem, že to bolo zlé rozhodnutie. Nateraz mi však stačí vedieť, že v tej chvíli to bolo to najlepšie čo som mohol spraviť. Prišli sme síce o pár klientov, ale v priebehu týždňa sme získali ďalších, ktorí chcú s nami spolupracovať práve preto, akí sme. Čo vo mne vyvoláva radostné pocity, keďže je tu skupina klientov, akých chceme. Čo viac si môžeme želať?

P.S. Nebudem tu menovať všetkých, ktorí mi pomohli a dodali potrebné impulzy, aby som urobil tento krok. Dotyčné osoby to o sebe vedia. Všetkým vám ďakujem, že aj vďaka vám zas robím(e) to čo ma (nás) baví. Sme Chilli papričky ;)

pošli na vybrali.sme.sk Páčil sa ti článok? Tak ho pošli, alebo mu pridaj hlas na vybrali.sme.sk

14 Responses to Chceme robiť to čo nás baví a preto …..

Avatar

Igor

Apríl 8th, 2012 at 16:43

Pokial nesiete plnu zodpovednost za uspech/neuspech kampane tak nie je problem ponechat vam volnu ruku. Ak vsak postupne sklznete k trapnym vyhovorkam velkych agentur o “budovani brandu” a “nedostatocnom rozpocte” a pod. tak to v dlhodobom hladisku nedopadne dobre.

Avatar

Smith

Apríl 8th, 2012 at 17:04

Igor práve to, že nesieme zodpovednosť. Kvôli tomu očakávam od klienta voľnú ruku. Mali sme napríklad hotelierov, kde sme pracovali za určitý paušál + provízia z predaja. Ale ak si riaditeľ zmyslel, že na webe chce to a to tak to bolo pre mňa neprijateľné, lebo to ovplyvnilo predaj. Tak sme sa museli rozlúčiť.

čo sa týka rozpočtu – nikdy som asi ešte klientovi nepovedal, že máme nízky budget. Vždy sme niečo vymysleli aj za to čo mal momentálne voľné. A niekedy to boli naozaj drobné a aj tak sme to spravili.

Avatar

Peter Dräxler

Apríl 8th, 2012 at 17:20

“Práve cena bolo najčastejšie spomínané slovíčko v odpovediach klientov. Týmto klientom som rovno odpísal, že spolupráca ďalej nepôjde. Vôbec nepochopili o čo mi ide a zaujímala ich iba cena.”

Zoberme si klienta, s ktorým ste fungovali ako partneri. Odpísal ti mail, v ktorom riešil novú cenu. Mohol sa s ostatnými bodmi stotožniť a vyhodnotiť, že by to bolo preňho len dobré. Klient ale nemá prostriedky na zaplatenie novej minimálnej ceny za zákazku a preto v maily zdôraznil najmä tú.

Rozviazal by si s podobným klientom spoluprácu?

Avatar

Smith

Apríl 8th, 2012 at 17:27

Peter – ak to bol klient, ktorí splnal vsetko ostatne okrem ceny tak bol v skupine A. Ti este mail iba dostanu a pre nich robime aj za nizsiu cenu, lebo mame z toho radost a radi pre nich pracujeme. Ich sa cena vobec netyka.

Ak bol v skupine B, tak nesplnal ani jednu poziadavku, ak potom odpisal a nereagoval na nic ine, iba na cenu, tak som vyhodnotil, ze ho trapi len cena – mna vsak trapia prve 3 body a nie cena.

Ak bol klient v skupine B a pristupil by na tie 3 body vyssie, tak by som si ho ponechal. Ako som pisal v clanku, pre mna je cena az niekde na konci zoznamu.

Avatar

Peter Dräxler

Apríl 8th, 2012 at 17:39

dúfam, že zverejníš potom aj mail pre skupinu A :-)

Avatar

Smith

Apríl 8th, 2012 at 17:47

Peter dúfaš veľmi správne ;) zverejním

Avatar

Jozef Rusnak

Apríl 8th, 2012 at 22:07

Naco tolko zbytocnych bodov, mal si dat skupine A minimalnu cenu 7000 EUR/ zakazka…. oni by uz sami odisli :-)))

Avatar

Jozef Rusnak

Apríl 8th, 2012 at 22:09

ci vlastne sorry, to je skupina B co sa ich chces zbavit

Avatar

Roman

Apríl 8th, 2012 at 23:35

Super rozhodnutie a krok, Michal. A diky za zverejnenie toho e-mailu.

Urcite nebudes lutovat ani o par rokov. Pretoze tak funguje svet vo vseobecnosti: kto chce byt s kazdym kamarat, je vlastne kamarat s nikym; kto chce byt firma pre kazdeho, je vlastne firma pre nikoho. Ano, nehovorim nic nove, ale treba si to uvedomovat presne v takychto konkretnych situaciach a aj sa tym skutocne riadit. Nebrat to iba ako vyrok a pod. Mimochodom, aj taky Apple – najuspesnejsia firma na svete sucasnosti – ma veeelmi vela odporcov. Tak proste funguje svet a ludska psychologia.

Mimochodom, asi som z inej planety, ale uz davno som vedel, ze zakaznikov si chcem “vyberat”, hned od zaciatku a nejako instiktivne som vzdy vedel, ako na to :-). To, ze zatial nemam ani jedneho, je – okrem ineho – preto, ze som sa ziadneho ziskat este nepokusal. Ale za 2-3 mesiace to vypukne… na AkoNaEshop.sk. Od zaciatku dam jasne najavo, kto (nie) som, o koho (ne)stojim atd. Samozrejme, ze slusne.

Avatar

Mato

Apríl 9th, 2012 at 22:53

Diky moc za tento super clanok. Velmi mi pomohol v nocnych mailovych battloch medzi mnou a klientom. :)

Avatar

Imro

Apríl 10th, 2012 at 22:47

Článok je dobrý Michal a ďakujem za to. Ten email ma ale trocha zarazil. Príde mi to ako pohŕdanie obchodným vzťahom. Viem, že chceš robiť prácu, ktorá Ťa baví ale na druhú stranu neviem, či by som “rozlúčku” urobil týmto štýlom. Možno, že časom, ak budem mať veľa klientov, urobím niečo obdobné ale teraz sa mi zdá trocha silná káva a o to viac, že ich nechávaš v neistote, viď “napíšem osobný email”. Na druhú stranu musím uznať, že mať menej je niekedy viac.

Ešte taká malá pripomienka k zmenám zadania – toto vnímam ako výrazný problém u väčšiny firiem. Na začiatku je kľúčové mať potvrdené zadanie a spôsob, akým môže dôjsť k jeho zmene. Ak sa to neudeje, výsledok je potom presne taký, ako si uviedol – zákazník si zmení zadanie kedy a ako chce, nuž a Tebe neostáva nič iné, len to zrealizovať.

V každom prípade držím palce a som zvedavý na ďalší vývoj ;-)

Avatar

Smith

Apríl 11th, 2012 at 7:14

Prečo v neistote? Tento email bol venovaný klientom v skupine B. Takže ja som len potom ešte napísal, že tieto a tieto projekty už ďalej robiť nebudeme. Takže v neistote nemali byť prečo. Silná káva? Možno. Ale, treba brať do úvahy, že aj pre mňa bola silná káva to, že som nerobil to čo som chcel a robil som úplne niečo iné.

Čo sa týka zadania. tam to neovplyvníš, ak klient chce tak bude mrmlať a meniť. My funguje bez zmlúv, takže sa spoliehame výlučne len na dôveru. A to buď klient pochopí, alebo to potom zneužije.

Avatar

Lukas Cervenka

Apríl 18th, 2012 at 12:32

Chlapci, kym si nestanovite striktne podmienky ci uz v ramci firmy, alebo vo vztahu s klientom firma fungovat nebude.
700€, resp. umoznit klientom zarabat viac penazi za menej penazi ma neblahy vplyv na podnikanie nielen z ekonomickeho hladiska, ale hlavne preto, lebo klient si pracu vazi ovela viac ked bola draha, az predrazena.
Robil som webstranku a marketing klientovi, od ktoreho som vypytal 8000€ a dodnes sme super kamarati a chvali moju pracu. Klient, ktory zjednal sumu na 550€ nema ani len webstranku po roku hadania sa dokoncenu. Zijeme v kapitalizme kde peniaze hybu svetom, ked ich mas tak ta aj klienti beru vaznejsie a budes ich mat este viac.
Teda michal ja by som tu latku este viac dvihol.
BTW – nekecam Vam do prace, len som vyjadril svoj nazor. Po 8 rokoch podnikania na internete, business solutions a pod. sa toho trosku nabalilo ;)

Avatar

Lukáš Mikulaško

Jún 12th, 2012 at 23:59

V dobe kedy sa všetci trasú a boja o každého klienta je to tak trocha kontroverzný a nepochybne odvážny krok. No ako píše Imro “menej je niekedy viac”

Každopádne držím palce :)

Ozaj toto je jediný článok čo som na tomto blogu čítal tak idem pokračovať…

Comment Form

O mne

Marketér, lektor, bloger, mudrlant a zanietenec do Facebooku. Články na tomto blogu vyjadrujú moje osobné postoje. Kontakt: michal(at)chbs.sk

Zaujímavé odkazy

Využívate bartrový obchod? Zaregistrujte sa na Bartrujeme a pridajte sa ku firmám, ktoré majú záujem o bartrový obchod.

Najnovšie komentáre

skuska