Júl 17, 2011 | In: Podnikanie

Chceš podnikať? Vyser sa na biznis plán

Včera som na svojej stránke na Facebook-u položil otázku, prečo podnikatelia skončia počas prvých dvoch rokov podnikanie. Pod príspevkom sa zvrhla celkom zaujímavá diskusia a aj článok od Hrkiko na jeho blogu. Bolo by zbytočné sa opakovať, a tak tento článok bude venovaný skôr biznis plánu a jeho významu.

Nech si otvoríte akýkoľvek web, ktorý je zameraný na začínajúcich podnikateľov tak na vás vyskočí ako povinnosť vypracovať si biznis plán. To isté chcú od vás aj na živnostenskom úrade ak si chcete otvoriť živnosť a získať príspevok.

Naozaj potrebujete na začiatku podnikania biznis plán? Ten plán, kde si napíšte vaše predstavy o produkte/služby, aké budete mať príjmy/výdavky, akú reklamu zvolíte, koľko zamestnancov budete mať ….  Naozaj ste 100% presvedčený, že ho musíte mať? Myslíte, že vďaka nemu budú z vás podnikatelia, ktorí prežijú v džungli kde je konkurencia na každom rohu? Ja myslím, že nie a mám hneď niekoľko dôvodov prečo nerobiť biznis plán.

1. Dlhodobé plánovanie
Ako chcete plánovať to čo bude o rok, tri alebo päť? Stačí, aby vláda zmenila jeden zákon a vaše výdavky sa zmenia. Niektoré veci sa nedajú plánovať na mesiac dopredu a vy chcete plánovať ešte na dlhšie obdobie? Naozaj viete predpovedať budúcnosť? Alebo sú to len vaše predstavy /sny/, ako by to malo vyzerať? Bol som už na dosť podujatiach, kde ľudia predstavovali svoje projekty a plány ohľadom ziskov. A myslím, že 99% z nich sú nereálne. Sú to len sny autorov, ako by to chceli mať.

2. Zbytočné zabíjanie času
Ten čas čo venujete písaniu biznis plánu, rôznym výpočtom, grafom a neviem čo mu všetkému môžete využiť efektívnejšie. Napríklad tým, že začnete vaše plány na podnikanie realizovať. Už vtedy má váš biznis väčšiu hodnotu, ako keby ste sa babrali s písaním biznis plánu.

3. Biznis plán ukazuje hodnoty, ktoré v podnikaní sú na konci
Je potrebné si uvedomiť, že podnikateľ prežije vtedy ak za jeho biznisom stoja schopný ľudia a prináša produkt, ktorý ostatní potrebujú. Nebude úspešný vtedy ak si povie, že dá do reklamy xxx eur, alebo keď si zariadi kanceláriu, keď si kúpi BMW, atď. Príkladom môže byť vyjadrenie Paula Grahama v jednom rozhovore.

Investujeme do ľudí a nie do nápadov. Paul Graham

4. Ak je váš produkt na hovno, tak váš BP môže mať aj 100 strán
Ľudia majú často nereálne predstavy. Myslia si, že to čo robia je to najlepšie a bude sa to predávať. Že po ich produkte/službe bude naozaj veľký dopyt a pri tom si toto svoje tvrdenie nikde neotestujú. Namiesto toho si začnú písať svoj biznis plán, kde na konci je suma so 6 nulami, najlepšie hneď po prvom roku podnikania. Neberte si z nich príklad, radšej spravte prototyp svojej služby/produkty a otestujte ho na reálnych ľuďoch. Opäť si požičiam  slová od Grahama, ktorý sa netýka len startup-ov, ale všetkých začínajúcich firiem.

Na jednej osi je počet ľudí, na druhej osi ako služba zlepšuje ich život. Výsledok je hodnota, ktorú startup prináša.

5. Biznis plán slúži ako vodítko. Hovno zlatá rybka, vodítko máš v hlave.
V diskusii na FB zaznel názor, že biznis plán je potrebný, lebo” “slúži ako vodítko, sú to zozbierané údaje na papiery, čierne na bielom, grafy, výpočty. Alebo ty máš všetky výpočty, grafy v hlave uložené?” Jediné vodítko, ktoré vám treba je to, aby ste poskytovali svoje služby/produkty len v tej najlepšej kvalite a za cenu, ktorú sú ochotní klienti zaplatiť. Zvyšok vám netreba. S ostatnými vecami sa babrite, keď budete mať čas. Nikdy, ale naozaj nikdy tieto údaje nebudete vedieť dať do biznis plánu. Neviete ich odhadnúť.

6. Sme neschopní
Priamo súvisí s ostatnými bodmi. Nikto nie je tak schopný, aby dokázal napísať biznis plán, ktorý bude aspoň z časti odrážať realitu. Súvisí to s bodom 3. Môžete postaviť vedľa seba dvoch ľudí a každý z nich si bude podnikať po svojom. Jeden z nich však bude lepší, lebo je viac odhodlaný, je viac nabudený na víťazstvo a je presvedčený o svojich schopnostiach. Tomu druhému nepomôže ani biznis plán

Vytvorenie biznis plánu vám nezaručí úspech. Práve naopak, môže vás priviesť do záhuby ak sa ho bude držať ako kliešť. Ak už si ten biznis plán píšete neberte to ako svätyňu, ale dokážte sa prispôsobiť okolnostiam. Pre založenie úspešného podnikania potrebujete mať pár vlastností a to:

  • byť odhodlaný nevzdať sa po prvej prekážke. Postaviť sa a pokračovať ďalej.
  • chuť súťažiť a automaticky chuť vyhrávať
  • zlepšovať svoje schopnosti a nie teóriu, ale praxou
  • mať produkt, ktorý dokáže ľuďom priniesť to čo potrebujú (musí mať pridanú hodnotu)

A potom budete úspešnejší ako podnikatelia, ktorí 2 týždne píšu nejaký biznis plán. Biznis plán je vám na nič, je to zdrap papiera, kde si dáte čísla, ktoré predpokladáte, že budú. Samozrejme subjektívne ;  Ak už chcete mať nejaký papier, tak si zoberte jednu A4, kde si napíšete, aký budete mať produkt a kto za ním stojí. Veď nič viac neviete, tak na čo zbytočne vypisovať zbytočnosti? Stačí, že viete aký máte produkt (jeho výhody a nevýhody) a aký ľudia za tým stoja. Alebo že by nie?

pošli na vybrali.sme.sk Páčil sa ti článok? Tak ho pošli, alebo mu pridaj hlas na vybrali.sme.sk

3 Responses to Chceš podnikať? Vyser sa na biznis plán

Avatar

hrki

Júl 17th, 2011 at 18:07

pekne napisane :) v skratke by sa kazdy BP dal oznacit za “rozpravku”. popisuje totiz v podstate len svetle zajtrajsky o akych podnikatel sniva. a vacsinou brutalne skresluje skutocnost a zavadza uz od zaciatku tym ze poklada kazdemu na oci ruzove okuliare.

ironia je ze na biznis plane baziruju hlavne ludia co v zivote nepodnikali a vypracovavaju ho hlavne ludia, ktory ho vlastne ani nemaju vypracovat z akych udajov. schopnost analyzovat vonkajsie udaje a odhadovat co sa udeje ziska podnikatel az casom pohybovanim sa na danom trhu a aj vtedy je to stale iba tipovanie.

Avatar

Miro

Júl 21st, 2011 at 7:58

Ja len suhlasim, ze pre capital-neintenzivny biznis o zopar ludoch je BP totalna #$@$@#@#! Strata casu, ktory moze byt straveny vylepsovianim produktu.

Ked sa bavime o podnikani ako-takom: Hlavne pri vacsich firmach, ktore musia nakupit stroje, nabrat pracovnikov a budgetovat je BP asi celkom dobre “voditko” (neviem, este som taku nezacinal ;) )

Mozno jedina vyhoda BP pre online startupy je …. (oh, fuck it, nie je!) …. treba radsej robit na produkt-market fit-e.

Avatar

Pavel Neuman

Júl 21st, 2011 at 22:51

@michaldragan Môže http://t.co/yZHGaQA #Incubator2

Comment Form

O mne

Marketér, lektor, bloger, mudrlant a zanietenec do Facebooku. Články na tomto blogu vyjadrujú moje osobné postoje. Kontakt: michal(at)chbs.sk

Zaujímavé odkazy

Využívate bartrový obchod? Zaregistrujte sa na Bartrujeme a pridajte sa ku firmám, ktoré majú záujem o bartrový obchod.

Najnovšie komentáre

skuska