Jún 18, 2011 | In: Podnikanie

Kupujte, až keď to naozaj potrebujete

Veľa podnikateľov sa popáli na tom, že začnú vo veľkom dbať na svojom image. Hneď na začiatku podnikania potrebujú auto (najlepšie je to najdrahšie), reprezentatívnu kanceláriu, asistentku a množstvo ďalších vecí, ktoré ale v skutočnosti nepotrebujú. A hneď sa zadlžia. 

Kupujú ich aj napriek tomu, že ich nepotrebujú a neprinášajú im žiadnu pridanú hodnotu. Iba to, že z ich peňazí podstatná časť odchádza do čiernej diery. Klamlivo si myslia, že im auto prinesie viac peňazí, reprezentatívna kancelária ešte viac a asistentka je už čerešnička na torte.

Ale to je omyl. Namiesto toho, aby sa na začiatku podnikania zamerali na oveľa dôležitejšie veci, riešia veci, ktoré ich biznis priamo neovplyvňujú. Na začiatku sa im darí, ale čo ak príde obdobie, keď sa firme nebude dariť? Auto na lízing a čo s ním, keď ho nebudú vládať platiť? Čo ak nebude na plat asistentky? Prenájom kancelárie? Všetko sa to zosype a je po peknom image. A stáva sa to dosť často, ešte ráno sa môžete tešiť ako sa Vám darí a večer už ste mimo hru.

Kupujte preto veci až vtedy, keď ich naozaj nutne potrebujete. A kupujte len v takom množstve, v akom Vám to dovolia voľné zdroje. Zbytočne sa hneď na začiatku nezadlžujte. Nemusíte mať hneď Mercedes, kvôli nemu nových klientov nezískate. Stačí Vám v pohode Fabia. Tak ako ich nezískate preto, lebo budete mať extra supiš kanceláriu. Klientov zaujímajú úplne iné veci. Áno, môže to o Vás vypovedať to, že sa Vám darí. Ale čo ak sa prestane a všetko pozlátko zmizne? Čo poviete potom klientom? Že už nemáte kanceláriu a asistentku?

Ja sám osobne doteraz vo firme nemám auto a kanceláriu tiež nie. Auto mi v zásade netreba, vyhovuje mi cestovanie vlakmi/autobusmi. Hlavne vlakom, kedže mám možnosť počas cesty pracovať a môžem sa v pohode vo vlaku aj najesť. Kanceláriu nutne nepotrebujem. Klienti nás nenavštevujú a väčšinou máme stretnutie mi u nich. Ak by predsa len klient chcel prísť, tak tu je po ruke coworking.

Nekupujte preto zbytočne veci, ktoré Vás hneď na začiatku zadlžia. Radšej si počkajte kým budete mať voľné zdroje a nákupy robte až potom. Má to aj svoju výhodu, bude sa Vám lepšie spať, keď nebudete musieť myslieť na to, že tento mesiac musíte zarobiť minimálne xxx eur na splátku auta. Lebo vtedy ste už zaviazaný a neodvážite sa riskovať. Máte už určitú zodpovednosť, ale ak ju nemáte, tak môžete riskovať. A podnikanie je niekedy naozaj o veľkom riskovaní a skúšaní nových vecí.

pošli na vybrali.sme.sk Páčil sa ti článok? Tak ho pošli, alebo mu pridaj hlas na vybrali.sme.sk

11 Responses to Kupujte, až keď to naozaj potrebujete

Avatar

Spyros

Jún 18th, 2011 at 9:25

Ja by som pridal este poznamku, ze cela pointa startupov ziskat investora je blbost. V skutocnosti 95% internetovych “startupov” ziadnu investiciu zvonku nepotrebuje. Ani na rozbehnutie ani na exit.

Avatar

Tomas Abaffy

Jún 18th, 2011 at 13:00

Súhlasím so @Spyros obzvlášť na malom trhu ako Slovensku investor nie je vôbec potrebný…

Avatar

Mr. Atsor

Jún 18th, 2011 at 15:53

Moc dobrý článek. Přiznám se, že dlouho dobu předtím, než jsem začal podnikat, jsem toužil po vlastní kanceláři. Bylo to hlavně proto, abych známým “zavřel hubu”. Dnes už vím, že by to byla hloupost. Podobné věci by se měly zakupovat až tehdy, kdy na to ten člověk má a nedělá mu problém to platit. Kdy je jistota. A ta na začátku nikdy není.

Díky za dobré čtení.

Avatar

Smith

Jún 18th, 2011 at 16:38

@Tomas a @spyros nejak vseobecne by som to nebral. To plati pre internetovy biznis, ale pri niektorych inych si to predstavit neviem.

@Mr.Atsor riesit veci preto, aby si niekomu zavrel hubu je vzdy cesta do pekla. Najskor im zavres hubu kancelariou, potom by si musel autom atd. A podnikanie je o niecom inom. Inak si spravil dobre rozhodnutie :)

Avatar

Home office namiesto kancelárie. | Homeworking

Jún 18th, 2011 at 19:30

[...] P.S.: Na túto tému vám môžem ešte odporučiť trošku všeobecnejšiu úvahu Michala Dragana o tom, či by ste mali kupovať to čo nepotrebujete. [...]

Avatar

Nepto

Jún 18th, 2011 at 21:25

Poznam mne blizkeho cloveka, co hovoril, ze auto nepotrebuje. Potom ked sme mu ho kupili, nevedel zrazu bez neho existovat. Predsa len, biznis sa bez auta nahana tazko a firma ako nasa, co v zivote neinvestovala korunu ani euro do reklamy, musi za svojimi zakaznikmi chodit, inak to nejde.

Kancelarie: mali sme kopu studentov, kazdy robil z domu. Management toho celeho bol obrovsky, komunikacia obtiazna, vysledky prace rozporuplne + nedododrzane terminy. Odkedy vsetci sedia v kancelarii a s kazdym sa da vsetko ihned konzultovat, praca ide svizne – aj ked optimalziovat je stale este co…

Asistentke som sa do poslednej moznej chvile vyhybal. Vsetko som robil sam, vratane chodenia s fakturami na postu. Az raz, bola taka moznost zobrat jednu na polovicny uvazok. Odvtedy bez nej neviem existovat. Treba tiez povedat, ze usetreny cas sa da efektivne investovat. Ci uz do nahanania noveho biznisu, alebo do vymyslania novych projektov.

Co z toho vyplyva? Vsetko chce spravny cas, tak ako sa pise v clanku. Ak je ale nieco naozaj potrebne, odkladanim rozhodnutia sa problem nevyriesi, iba sa vytvoria dalsie problemy a z toho vyplyvajuca strata. Zelam vsetkym startupom stastne rozhodnutia:-)

Avatar

Smith

Jún 18th, 2011 at 21:34

@nepto dovolím si nesúhlasiť.
1. auto – mne by sa tiež bodlo. Často behám za klientmi a stále chodím vlakmi/autobusmi a dá sa to zvládnuť. Dokonca si myslím, že napríklad v BA je lepšie jazda MHD ako autom.
2. Kancelarie detto. Celý náš tím pracuje na dialku a nemyslim si, že by bolo nieco inak keby sme sedeli v kancli. Vždy je to o zvyku a o tom s akými ľudmi robíš. Ak sú zodpovedný, tak mozu pracovať aj z Marsu, ak su nezodpovedny tak mozes sediet vedla nich a stale sa nic nezeni.
3. asistentka to iste

Vsetko je o time managmente. Ano, cim firma viac rastie, tak sa niektore veci stavaju nutnostou. Ale cielom clanku bolo poukazat na to, aby sa veci kupovali az potom ked je to uz naozaj nevyhnutne a bez veci sa nezaobides. Inak je to zbytocne.-

Avatar

Santas

Jún 19th, 2011 at 7:49

Ale veď Nepto napísal, to čo píšeš ty. “Vsetko chce spravny cas”

Avatar

meno

Jún 19th, 2011 at 10:01

Smith – oboje uvidis, ked nato budes mat a budes to vyuzivat, aj auto, aj kancelarie, aj asistentku:)

Avatar

Nepto

Jún 19th, 2011 at 10:38

Biznis po BA sa da aj s MHD, ale po Slovensku to uz tak nejde. Vsade sa pise, ze firma ma nacuvat potrebam svojich zakaznikov, ale kvoli tym potrebam presne treba za nimi chodit (zalezi na type biznisu).

Inak ano, v pointe sme sa zhodli, len ja som chcel este dodat, ze ked raz naozaj nieco treba, netreba vahat. Napriklad keby sme tie kancle mali skor, alebo aj tu asistentku, boli by sme na tom teraz o trosku lepsie. To hodnotim s odstupom casu.

Avatar

hrki

Jún 19th, 2011 at 22:54

kazdy podnikatel riesi problemy inak. ci vobec potebuje kancelariu, auto, asistentku alebo cokolvek ine, zalezi len na tom ako sa vie a chce zariadit.

univerzalna pravda v style “od takejto velkosti / od takehoto prijmu potrebujes kancel/auto/asistentku” neexistuje. su ludia co bez niecoho z vyssie menovaneho nedokazu podnikat (resp. si to myslia) a potom su firmy s milionovymi ziskami, ktore doteraz nemaju kancelariu a ich majitel nema potrebu kupovat si drahe auta.

Comment Form

O mne

Marketér, lektor, bloger, mudrlant a zanietenec do Facebooku. Články na tomto blogu vyjadrujú moje osobné postoje. Kontakt: michal(at)chbs.sk

Zaujímavé odkazy

Využívate bartrový obchod? Zaregistrujte sa na Bartrujeme a pridajte sa ku firmám, ktoré majú záujem o bartrový obchod.

Najnovšie komentáre

skuska