August 8, 2011 | In: Podnikanie

Stratégia nízkych cien

Začínate podnikať a vaše náklady sú takmer minimálne. Preto sa väčšina rozhodne, že dáme nižšie ceny ako konkurencia. Však ona má vyššie náklady ako ja, tak prečo by som mal mať vyššie ceny, keď môžem mať nižšie. Nízku cenu beriete ako marketingový nástroj na získanie zákazníka. 

Ja sám keď som začal podnikať tak som nastavil ceny na takú úroveň, že sa niektorí až za hlavu chytali. Zožal som pár posmeškov na moju cenovú politiku, pár narážok a samozrejme aj trošku tvrdšie slová od konkurencie. Ale vtedy mi ten zárobok stačil. Nemal som dôvod zvyšovať ceny, však som zarobil toľko ako som potreboval. Nemyslel som na budúcnosť, riešil som len prítomnosť. (celé zlé :/ )

Problém nastal, keď som chcel zvýšiť ceny, lebo náklady stúpli. Väčšina klientov sa začne búriť, lebo ich vaše náklady nezaujímajú. Prečo by zrazu mali za to isté platiť 2 krát viac? A tu už nastáva problém. Zvyšovanie cien nie je také jednoduché a nie každý ho príjme v pohode. Väčšina klientov si vás totiž najala práve kvôli cene a tak keď sa rozhodnete cenu zvýšiť tak sa začnú obzerať po niekom kto má ceny nižšie. Klientov, ktorých získate kvôli cene stratíte aj miernym zvýšením.

Navyše tým patrične ničíte (tu by sa hodili expresívnejšie slovíčko) trh. Preto už na začiatku podnikanie rátajte s tým, že časom budú vaše náklady rásť. Nesnažte sa klientov presviedčať len cenou. Snažte sa skôr získať klientov na základe vašich kvalít, referencií a toho ako všetko robíte. Klientov, ktorých získate takto si udržíte podstatne dlhšie. Lebo sú s vami kvôli niečomu inému ako peniaze.

To samozrejme neznamená, že musíte hneď na začiatku podnikania mať ceny ako vaša TOP konkurencia. To by ste asi neuspeli. Ale zas, nerobte ani za zlomok ceny. Nájdite si taký dobrý stred. Klientov síce získate menej, ale na druhej strane, budú to tí najlepší klienti. A má to ešte jeden bonus. Budete mať menej klientov, za taký istý peniaz ako keby ste mali nízke ceny. To znamená viac času, ktorý môžete venovať svojim klientom (poskytnúť im niečo naviac), svojim projektom, alebo získavaniu nových klientov.

A keď už sme pri nízkej cene. Okrem klientov, ktorí bažia po nízkych cenách sú tu klienti, ktorí ich neznášajú. Symbolizujú pre nich niečo zlé. Nízka cena pre niektorých znamená, že to odfláknete, alebo inak poseriete. Akú cenovú politiku si zvolíte je na vás. Ale nezabúdajte, že vaše náklady budú časom rásť. A vy ich budete musieť premietnuť do vašich cien. Budú na to vaši klienti pripravený?

pošli na vybrali.sme.sk Páčil sa ti článok? Tak ho pošli, alebo mu pridaj hlas na vybrali.sme.sk

8 Responses to Stratégia nízkych cien

Avatar

Tomiasko

August 8th, 2011 at 17:17

Preco mas na bartrujeme ceny za nulu a uvazujes, ze ich take este istu dobu nechas (akoze beta)? Chces nasrat konkurenciu, ok. Ale nie je prave toto to nicenie existujuceho trhu? Pises jedno, robis druhe.

Avatar

Smith

August 8th, 2011 at 17:19

To miešaš jablká s hruškami. Ide klasický nástroj ako otestovať portál. Mohli sme si najať testerov, alebo to necháme testovať užívateľov. Portál však potom prejde na platenú verziu, nebude zadarmo stále.

Avatar

Martin

August 8th, 2011 at 23:01

S clankom vo vacsine suhlasim, akurat zabuda na jednu drobnost. Vysvetlim na priklade z mojej skusenosti. Ked som zacinal robit s IT, designom a netom celkovo, nemal som ziadnych zakaznikov. Ludia ma nepoznali, moja stranka im nic nehovorila (lebo bolo X podobnych s rovnakymi sluzbami) atd atd, jednoducho mal som web, ponukal som sluzbu, vela ludi o nej vedelo, a nemal som ziadne zakazky. Nemal som absolutne co robit a vsetka vlozena snaha bola nanic, len som sedel necinne pred pc. Jednoducho musel som nejak odstartovat. A jedina moznost bola cenova politika (skusal som fakt vsetko mozne). No a zrazu, zacali sa pomaly ale isto hrnut zakazky. A ked ich bolo uz privela, tak som zacal dvihat ceny. Stalym zakaznikom som nechal nizsie a na novych som uplatnoval novy cennik. Pomaly som dorovnaval aj stalych zakaznikov. A takto sa to casom nejak plynulo prehodilo a dnes je to uz celkom ok. Samozrejme ak je priestor na dalsi rast cien, treba to vyuzit.

Co som ale tym celym chcel povedat je to, ze ak by som nevsadil na nizke ceny, dnes by som stale sedel za PC a nemal ziadnych zakaznikov a biz by stal. Cize z dlhodobeho hladiska sa sustredit na ceny je fakt blbost, ale z kratkodobeho to dokaze biznis celkom slusne nakopnut. A samozrejme treba vediet rozumne hospodarit, aby naklady podla moznosti sli hore co najmenej.

Avatar

Smith

August 8th, 2011 at 23:11

Martin možností na rozbeh je viac. Ako som už písal v inom článku tak to môže byť oslovenie neziskoviek, barter atd.

Cena by nemala byť ten správny nástroj, krátkodobo áno, ale dlhodobo nie. Ak to spravíš ako uvádzaciu akciu tak prečo nie, robí to každý. Ale dávať nízke ceny, lebo si nováčik, alebo chceš byť najlacnejší to je cesta do pekla.

Ale o tom už napíšem druhý článok.

Avatar

Martin

August 9th, 2011 at 10:52

Vo velkej miere zavisi od typu podnikania a od toho, co je vobec pri nom mozne. Niekedy je ten rozbeh standartnymi metodami fakt tazky. Napriklad ja som tiez oslovoval nejake IT firmy, mam aj pomerne vela znamych v tej oblasti, atd atd ale nikto nechcel moju pracu za taku a taku cenu, ked vlastne ani nevedeli, co kupuju. Pritom ak by sa im nieco nepacilo, bol som ochotny ani nepytat peniaze, ale aj cez to vsetko mi jednoducho zakazky nikto nedal, lebo stratu casu si nemohli dovolit. Nechap ma zle, s tvojimi myslienkovymi pochodmi plne suhlasim :)) ale keby sam neprejdem obdobim “nizkych cien” tak by som zrejme v tej danej oblasti nikdy nic nerozbehol..

Avatar

Smith

August 9th, 2011 at 11:55

Martin práve naopak. Ja som len rád, keď sa tu zvrhne diskusia.
Ked si zacinal tak uz si mal za sebou nejake projekty alebo nie? neskusal si ist cestou spravit nejake vlastne projekty a tie mat ako referenciu?

Avatar

vlko

August 10th, 2011 at 12:01

Pokial ide o referencie, ja uz na skole som robil take mensie opensource a rozne free close source projekty, plus programatorska praca za par korun (ako studakovi to bolo prilepsenie na pivo) a ked som skoncil, stacilo poslat linku na zdrojaky a bolo, a to este vtedy nebol github a rozne programatorske portaly.
Ked som isiel potom na freelancing, tak nikto nesiel do neznameho. Freelancing je o budovani mena a to nielen pocas ale najma pred jeho zacatim.

Avatar

Martin Mažár

November 20th, 2011 at 1:19

Článok je ako býva štandardom o.k. Ale nesúhlasím hneď s prvou vetou “začínate podnikať a vaše náklady sú takmer minimálne.” To nie je pravda. Problém je v tom, že väčšina ľudí nevidí rozdiel medzi pojmami náklady a výdavky. A majú pocit, že len to za čo v danom momente zaplatím je náklad(to je výdavok). Avšak nákladom je aj notebook, ktorý som si kúpil pre rokom (keď som ešte nepodnikal) a dnes ho používam na biznis. Mal by sa prejaviť teda v cene výrobkov alebo služieb. A takto je to s viacerými nákladmi. To ma za následok, že mnohé firmy potom nie sú schopné rozvoja.

Čo sa týka stanovenia cien. Tak podľa mňa by cena mala korešpondovať s cieľovou skupinou, na ktorú sa zameriavam. Napr. Ak chcem tvoriť web stránky pre začínajúcich podnikateľov (malých živnostníkov) tak by mala byť stanovená nižšie.

Podľa mňa k znižovaniu cien, by sa malo pristupovať ako ku poslednej možnej alternatíve. Hovorí sa, že optimálne stanovená cena je vtedy, keď zhruba pre 20% potenciálnych zákazníkov ste drahý.

Comment Form

O mne

Marketér, lektor, bloger, mudrlant a zanietenec do Facebooku. Články na tomto blogu vyjadrujú moje osobné postoje. Kontakt: michal(at)chbs.sk

Zaujímavé odkazy

Využívate bartrový obchod? Zaregistrujte sa na Bartrujeme a pridajte sa ku firmám, ktoré majú záujem o bartrový obchod.

Najnovšie komentáre

skuska