Január 13, 2010 | In: Reklama

Psychológia a reklama

S reklamou sa chtiac nechtiac stretávame každý deň. Okrem voľnej prírody sa s ňou stretneme všade okolo nás.  Cieľom každej reklamy je spropagovať produkt alebo značku a zvýšiť predajnosť, prípadne budovanie povedomia o značke (brand). Niektorí príjemcovia reklamy nakupujú spontánne po zhliadnutí reklamy a zas niektorí zásadne nekupujú produkt, ktorí vidia v reklame. Prečo tvorcovia reklamných kampaní potrebujú pri tvorbe psychológiu?

Pokiaľ má byť reklama účinná a dosiahnuť požadované ciele musí byť prispôsobená cieľovej skupine, treba vyzdvihnúť klady produktu alebo služby, ktorá je pre príjemcov reklamy dostatočná a docieli nákup produktu. Najlepšie to vyzdvihol Konrad Lorenz: „Odborník v reklame je úspešný vtedy, keď dokáže manipulovať inštinkty a emócie. Kto chce získať veľké masy ľudí, používa kľúče k ich „srdciam“, k ich podvedomiu.“

Psychológia sa najčastejšie v reklame vyskytuje pri návrhu reklamných kampaní, tvorbe propagačných materiálov (POS) a pri veľmi dôležitom výbere cieľovej skupiny. Psychológovia pri príprave kampane majú za úlohu nájsť všetky klady a zápory produktu, definovať cieľovú skupinu, predpokladajú správanie užívateľov po vzhliadnutí reklamy (POS materiálov, reklamných spotov…). Úloha psychológie reklamy je motivovať príjemcov reklamy k pozitívnej reakcii na reklamu: nákup tovaru, registrácia, zapojenie do súťaže…

Niektoré firmy však pri tvorbe reklamy psychológov nevyužívajú nakoľko je pre nich finančne náročná samotná reklama. Aj z tohto dôvodu niektoré reklamy dokážu viac odpudiť ako pozitívne zaujať. Hlavne menšie firmy sa pri reklame snažia pomôcť vlastnými silami bez dôkladnej analýzy produktu, cieľovej skupiny a jej reakcie. Výsledok je vo väčšine prípadov katastrofálny a po zlých výsledkoch sa firmy už väčšinou neodvážia znova o reklamu.

Úspešná reklama
Reklama sa stáva úspešnou vtedy ak príjemcu reklamy donúti k pozitívnej reakcii. Aká by mala byť úspešná reklama? Úspešná reklama je tá, ktorá pochopí potreby svojej cieľovej skupiny, dôležité je tiež čo poviete, je originálna a kreatívna. Prvou úlohou reklamy je upútať. Pokiaľ je naša reklama podobná iným, dochádza u užívateľov k reklamnej slepote a reklamu si nevšimnú. Ak však pripravíte naozaj originálnu a kreatívnu reklamu dosiahnete u užívateľa minimálne záujem.

Niektorí delia cieľových užívateľov podľa rôznych kritérií, či už podľa geografického hľadiska, pohlavia, veku alebo finančného zázemia. Avšak takéto delenie potencionálnych klientov je nesprávne. Do úvahy treba brať viac kritérií ako len jedno. Je potrebné si uvedomiť, že poznanie klienta je prvoradým krokom k úspešnej kampani. Osobitnou skupinou sú deti.

Správnym výberom kľúčovej skupiny klientov pred kampaňou sa to ešte nekončí. Cieľovú skupinu treba sledovať pri používaní tovaru ale aj po tom ako sa rozhoduje či si tovar kúpi opätovne alebo nie. Vždy je tu aj konkurencia ktorá sa snaží tiež osloviť svoju skupinu klientov. Klienti tak ako každý živý tvor prechádzajú svojim prirodzeným vývojom, zmenami trendov, vplyvom rodiny alebo kultúry a preto treba sledovať našu cieľovú skupinu neustále a podľa vývoja skupiny prispôsobovať reklamnú kampaň.

Reklama je neustále ovplyvňovaná aj kultúrou krajiny, sociálnych skupín, histórie a tradícií cieľovej skupiny. Je potrebné si uvedomiť, že reklama ktorá je úspešná na Slovensku nemusí byť úspešná aj v zahraničí, kde majú iné tradície, vnímanie, kultúru alebo životný štýl.

Tipy na úspešnú kampaň

  • Definujte všetky klady Vášho produktu pre užívateľa
  • Detailne definujte svoju cieľovú skupinu
  • Vyberte vhodné média ktorými oslovíte cieľovú skupinu
  • Analyzujte konkurenciu
  • Načasujte správny čas reklamnej kampane
  • Vytvorte originálnu a kreatívnu reklamu, ktorú si príjemcovia nezamenia s iným produktom
  • Skombinujte rôzne formy šírenia reklamy (printy, indoor, oudoor, internet, TV, rádio, reklamné pútače…)
  • Zabezpečte monitoring kampane (úspešnosť kampane, vynaložené prostriedky…) a podrobne ich rozanalyzujte
  • Využite čas aj po skončení kampane na základe toho že užívatelia majú ešte reklamu v podvedomí

A pár tipov z nášho realizovaného prieskumu na vzorke 100 tisíc užívateľov.

  • Reklame veria 2/4 užívateľov
  • PR článkom a článkoch v odborných periodikách veria 2/3 užívateľov
  • 60% užívateľov berie reklamu ako súčasť života
  • 40% užívateľov sa vyjadrilo, že ich upúta reklama spojená so súťažou

A pár tipov z praxe:

  • V prípade reklamy na internete využite na začiatku kampane reklamu na základe počtu impresií a pripravte informačné bannery, ktoré budú informovať, ale nebudú nútiť užívateľov klikať na ne. V druhej fáze pripravte bannery, kde cieľom bude preklik užívateľa na web stránku a využite PPC reklamu (platba za klik). Miera prekliku bude minimálne o 9% väčšia ako keby ste mali hneď od začiatku reklamu postavenú na PPC. Dôvod: Užívateľ už vie na čo kliká, a tým dosiahnete návštevy cieľovej skupiny
  • Využite PR články. Dajte si ich napísať profesionálom a zverejnite napríklad prostredníctvom SITA alebo TASR. Ak je téme zaujímavá pre médiá, budú Vás kontaktovať a chcieť viac informácií.
  • Priebežne monitorujte kampaň a vyhodnocujte ju.
  • Využite súťaž. Užívatelia stále radi súťažia. Navyše získate vlastnú databázu klientov na neskorší direct marketing, ktorých získate legálnou cestou .

V článku budem určite pokračovať jednotlivými spôsobmi reklamy.

pošli na vybrali.sme.sk Páčil sa ti článok? Tak ho pošli, alebo mu pridaj hlas na vybrali.sme.sk

Comment Form

O mne

Marketér, lektor, bloger, mudrlant a zanietenec do Facebooku. Články na tomto blogu vyjadrujú moje osobné postoje. Kontakt: michal(at)chbs.sk

Zaujímavé odkazy

Využívate bartrový obchod? Zaregistrujte sa na Bartrujeme a pridajte sa ku firmám, ktoré majú záujem o bartrový obchod.

Najnovšie komentáre

skuska