Apríl 9, 2011 | In: Marketing

Marketing v SACR je na zaplakanie

SACR zas pripravila naozaj špeciálnu marketingovú kampaň pre majiteľov ubytovacích zariadení. SACR je štátna agentúra, ktorej úlohou je propagácia Slovenska. Pre mňa to jednoznačne znamená, že SACR by mala propagovať Slovensko v zahraničí a pomocou kampaní pritiahnúť na Slovensko zahraničnú klientelu, o ktorú by sa následne už priamo na Slovensku pobili jednotlivý majitelia zariadení. 

Naozaj ma preto prekvapilo keď som na stránke SACR našiel ponuku pre ubytovateľov, aby sa zaradili do ich databázy ubytovacích zariadení poskytujúcich zvýhodnené pobyty.  Čo mi na tejto databáze vadí?

Nehodnoďme  zariadenia podľa ceny
Prečo SACR uprednostňuje zariadenia, ktoré sú ochotné dať  zľavu namiesto toho, aby propagovala kvalitné zariadenia, ktoré dokážu ponúknuť zákazníkom kvalitné služby a servis? Áno, je stále dosť veľa turistov, ktorí pri hľadaní ubytovania uprednostnia cenu pred kvalitou. Ale naozaj chceme, aby sa zo Slovenska stala krajina lacných zariadení bez kvality?

Nie je dôležitejšie, aby sme na Slovensko pritiahli turistov, ktorím záleží na kvalite? Prečo väčšina turistov (áno, aj tí slovenskí) smeruje do Álp namiesto Tatier? Lebo v Alpách dostanete kvalitnejšie služby za nižšie ceny ako v Tatrách, alebo iných slovenských lyžiarskych strediskách. Ale Alpy uprednostňuje väčšina hlavne z nás preto, lebo dostanete kvalitnejšie služby. Čašnísi si Vás vážia, ostatní pracovníci sú milí a ústretoví, zjazovky sú perfektne upravené a množstvo ďalších kvalitnejších služieb. Na Slovensku dostanete pohľad čašníka, ktorý si v duchu myslí “čo tu zas títo chcú?” Ale prečo takýto pohľad? Lebo sú pomaly najhoršie zaplatení ľudia na Slovensku. Keď dostanete na výplatu 300 eur a denne musíte stáť 8 hodín na nohách tiež by ste sa nesmiali.

Ako potom môžeme chcieť, aby pracovníci v cestovnom ruchu boli dobre zaplatený, keď SACR podporuje zariadenia, ktoré idú po cene? Tým pádom, že ponúknu nižšiu cenu im predsa ostáva menší zisk. A z menšieho zisku nikdy nedokážeme zmeniť podmienky pre pracovníkov a už vôbec nie  ich motivovať k podávaniu kvalitných služieb.  A tu sa dostávame do začarovaného kruhu, kde je jasné, že cena nemôže byť hlavným marketingovým nástrojom. Zníženú cenu a iné akcie môžeme využívať v prípade, že:

  • ide o mimosezónu kde je predpklad nižšej obsadenosti
  • počas mimoriadnych akcií, keď je hotel prázdny

Určite nie však počas celého roka.

Týmto pádom sa dostávame aj k diskriminácii kvalitných zariedení, ktoré sa do databázy dostanú len keď ponúknu zľavu. Predsa len, návštevník skôr doporučí zariadenie, kde bol spokojný aj keď stálo viac, ako keď dostane ubatovanie za 10 eur a nič viac.

SACR by mala prehodnotiť priority a propagovať:

  • zariadenia, ktoré poskytujú kvalitné služby a nie sú predražené
  • zariadenia, ktoré dokážu ponúknuť viac ako len ubytovanie

Viac ako ubytovanie – týmto mám na mysli to, že nemôžeme podporovať len hotely, penzióny a iné ubytovacie zariadenia. Turista nepríde na Slovensko preto, aby sa tu len ubytoval. Príde tu pre zážitky, pocity a príbehy. Preto by sme mali podporovať zariadenia, ktoré ponúkajú viac ako ubytovanie. Týmto príkladom môže byť, že hoteliéri pripravia rôzne balíčky v spolupráci s ostatnými firmami pôsobiacimi v oblasti cestovného ruchu.

Príkladom môže byť Penzión Orava, ktorý ponúka turistom aktivity, ktoré môžu robiť celý týždeň. Ako napríklad: návšteva auqaparku,  splavy rieky, turistiku a cykloturistiku, ale aj napríklad zbieranie húb. Turista príde skôr do zariadenia, ktoré mu dokáže ponúknuť aktivity, ktoré môže vykonávať počas pobytu. Tým pádom turista príde a má možnosť získať príbehy. Každý z nás už videl turistu. A čo si turisti fotia? Fotia si pamiatky, hrady, rôzne aktivity ale nefotia si samotné ubytovanie. Predpokladám, že aj Vy si skôr fotíte okamihy, ktoré majú niečo do seba a dajú sa pridať do fotoalbumu.

Prefereujte kvalitu alebo cenu?

Zobraziť výsledky

Loading ... Loading ...
    pošli na vybrali.sme.sk Páčil sa ti článok? Tak ho pošli, alebo mu pridaj hlas na vybrali.sme.sk

    1 Response to Marketing v SACR je na zaplakanie

    Avatar

    J.B.

    Máj 28th, 2011 at 8:41

    U nás v čechách je něco podobného. Státní portál za peníze danových poplatníků koupil multilicenci na jeden rok pro rezervaci ubytování. Každému kdo měl zájem ji zdarma nabídl, zapomněli však dodat že je to jen na jeden rok. Po roce hoteliéři platí za provoz systému takový ranec, že firma která prodala multilicenci za pěkný balík, ted opět rejžuje. Hoteliéři si na systém za rok zvykli a jen z těží a za nemalé peníze přechází zpět na své.

    Comment Form

    O mne

    Marketér, lektor, bloger, mudrlant a zanietenec do Facebooku. Články na tomto blogu vyjadrujú moje osobné postoje. Kontakt: michal(at)chbs.sk

    Zaujímavé odkazy

    Využívate bartrový obchod? Zaregistrujte sa na Bartrujeme a pridajte sa ku firmám, ktoré majú záujem o bartrový obchod.

    Najnovšie komentáre

    skuska