Apríl 27, 2011 | In: Facebook

Orange, Orange takto to teda nerobte :(

Dnes ma Peter Kučerka upozornil na súťaž, ktorú robí Orange na svojej Facebook stránke. A kedže takto okato som už naozaj dlho nevidel komunikovať žiadnu väčšiu firmu, tak si zaslúžili vlastný článok o svojej aktivite.

V prvom rade treba poznamenať, že Facebook aktivity a aj niektoré ďalšie im zabezpečuje ich agentúra (nie je ťažké dopátrať sa kto to je). Aj keď nemusí to byť úplne pravda, nakoľko určité veci daná agentúra outsourcuje na iné agentúry, a tie niekedy zas na ďalšie. Takže koniec koncov, za to nemusí byť zodpovedená agentúra aj keď by mala, nakoľko ona to fakturuje.

Príkladom toho, že aj veľké agentúry a firmy nemusia poznať pravidlá, alebo ich poznajú a zámerne ich ignorujú je práve Orange Slovensko a ich Facebook stránka, kde sa to len hemží porušeniami.

Takže rad za radom:

1. Súťaže priamo na Facebook stránke

Za túto aktivitu je priamo zodpovedná agentúra, nakoľko ona administruje Facebook stránku. Ako si môžete prezrieť v screene nižšie, tak pridali súťaž v štýle: Pridaj si nasledovný obrázok ako profilovú fotku a do komentárov napíš prečo by si mal ísť na hokej zadarmo práve ty. Vyhráva ten, ktorý získa najviac lajkov.

A tu sa dostávame k samotnému porušeniu minimálne  4 pravidiel v jednom príspevku:

  1. Súťaž sa odohráva priamo na Facebook stránke a nie v externej aplikácii.
  2. Podmienkou súťaže je zmena profilovej fotky užívateľa
  3. Podmienkou je pridať komentár.
  4. Poslednou podmienkou je získanie najviac lajkov. Čo je samozrejme tiež proti pravidlám.

Orange Slovensko - pravidlá

V prechádzajúcich súťažiach, ktoré boli na Facebook stránke zas okrem týchto porušení bolo napríklad aj to, že zverejňovali meno výhercu. A pravdepodobne, respektíve na 100% použili na kontaktovanie výhercu Facebook nástroje (správa, alebo FB email).

Nakoľko súťaž spočívala v tom, že do jednej zo záložiek (tabov) v rámci FB stránky schovali vstupenky a kto ich prvý našiel ten vyhral. Ale kedže užívateľ nezadával email tak ho mohla agentúra kontaktovať len prostredníctvom Facebook-u a to je tiež proti pravidlám. Na kontaktovanie výhercu musíte získať kontakt v rámci aplikácie, nemôžete použiť na kontaktovanie FB (správy, chat, Fb mail, alebo keď Vám užívateľ pri vstupe dá email)

Orange Slovensko - pravidlá2

Samozrejme došlo aj k porušeniu ďalších pravidiel ako napríklad, že aplikácia je určená všetkým (pravidlá FB vravia, že súťaže môžu byť určené len osobám starším ako 18 rokov), nikde nie je upozornenie, že aplikácia nie je vyvinutá FB, alebo že FB je sponzorom aď.  Dá sa povedať, že týmito 2 súťažami Orange Slovensko a agentúra porušili všetký pravidlá pre súťaže. Pravidlá pre ogranizovanie súťaží sú dostupné tu.

Navyše, v prípade porušenia pravidiel Vám hrozí, že Vám Facebook zruší stránku bez varovania. Dokonca je možné, že su následne blokované aj profily administrátorov. Takže riskovať sa moc neoplatí. Orange do stránky investoval naozaj veľmi veľa eur, a bolo by škoda, keby kvôli porušeniu pravidiel o tieto eurá prišiel. Ale čo je najhoršie, prišiel by aj o svojich fanúšikov a musel by začínať odznovu. Takže otázka na marketing Orange: Chcete to naozaj riskovať? Chcete prísť o fanúšikov?

Túto otázku by si však mali položiť všetci čo postupujú rovnako, či už je to Nokia, Hotel Ostredok a ďalší.

2. Samotná komunikácia na stránke

Príspevky sú vo väčšej miere odveci a zbytočne dlhé, ako keby cieľom bolo vytvorenie dlhého románu. Čo je zas chyba, nakoľko užívatelia reagujú skôr na krátke a heslovité príspevky ako na dlhosiahle romány. Taktiež zo strany Orange chýba spätná väzba. Ak sa užívatelia v komentároch niečo pýtajú málokedy sa stane, že im zo strany Orange príde odpoveď. Toto je asi najhlavnejšia chyba, nakoľko tým pádom užívateľ ostane bedz odpovede a prichádza sklamanie.

3. Zablokované všetky taby (záložky)

Pre mňa trošku nepochopiteľný fakt. Kým nie ste fanúšikom stránky tak nevidíte obsah záložiek, len informáciu “ Vitajte! Staňte sa našim fanúšikom a smelo vstúpte”.  Po kliknutí na páči sa mi to sa Vám však zobrazil už normálny obsah záložky.

Nie ste fanúšik:

Ste fanúšik:

Ako vidíte, obsah tej záložky nestojí za nič. Informácie, ktoré získate aj na ich web stránke a nemusíte sa stávať ani ich fanúšikom. Podobné riešenia majú zmysel vtedy, keď je v záložke schované niečo “hodnotné” a nie niečo čo inde dostanete zadarmo.

Aktualizácia: Záložky už fungujú bez skrývania. Pravdepodobne boli skryté len kvôli súťažiam, ktoré som spomínal vyššie. Aj keď úprimne tomu nerozumiem, ale fajn.

4. Hráme sa na exkluzivitu, ktorú nemáme :)

Tesne pred dopísaním tohto článku ma zas zarazila “exkluzivita” ktorú ukázal Orange na svojej stránke. Pridali status + odkaz na video na YouTube: “A je to tu! Videoklip k našej hokejovej skladbe v premiére exkluzívne na fanpagei
Oficiálny videoklip k nášmu hokejovému songu si exkluzívne môžete ako prví pozrieť vy, naši fanúšikovia priamo tu na Facebooku”.

Pýtate sa kde je chyba? Video nie je exkluzívne. Fanúšikovia ho môžu následne zdieľať a tým pádom ho aj nefanúšik môže uvidieť skôr ako niektorí fanúšikovia, ktorí nie sú online.

Ako by som to vyriešil ja? Práve skrytým obsahom v záložke. Kým by užívateľ nebol fanúšikom dané video by nevidel, videl by ho, až keď by sa stal fanúšikom. Taktiež by som video nepridal na YouTube, nakoľko video následne môže zdieľať ktokoľvek a kde len chce.

V prípade, že chcete zdieľať video na Facebook-u, nahrajte ho radšej rovno na Facebook. Nakoľko video nahrané na FB má jednu výhodu. V prípade, že ho užívateľ dá zdielať na nástenke, tak jeho priatelia sa môžu stať fanúšikmi priamo vo videu. Ukážka nižšie:

Nie je to lepšie? Užívatelia šíria Váš obsah v rámci FB a navyše ich priatelia sa môžu stať fanúšikmi Vašej stránky priamo počas prehrávania videa.

Aktualizácia 28.apríla: Taby (záložky) sú pravdepodobne spravené cez iframe. Avšak všetky súbory nie sú umiestnené na zabezpečenom pripojení, preto v prípade, že používate prehliadanie FB cez pripojenie https:// tak sa Vám záložky nezobrazia.

Možno si poviete, kto už len používa https na FB. Bohužiaľ je čoraz viac ľudí, ktorí používajú prehliadanie cez https a tak týmto spôsobom prídete o ďalších návštevníkov, ktorí sa mohli stať fanúšikmi stránky.

Aktualizácia 28.apríla
Agentúra v noci prerušila súťaž údajne pre technické problémy :) Pravdepodobne zistili pravidlá, nakoľko dnes už súťaž prebieha v rámci pravidiel. Takže tento článok mal zmysel a Orange, teda predovštkým ich agentúra konečne začali rešpoktovať pravidlá.

Ak zlepšia ešte ostatné veci tak to bude super. Hlavne sa neposliehať len na to, že vďaka súťaži získajú “sklaných” fanúšikov.

pošli na vybrali.sme.sk Páčil sa ti článok? Tak ho pošli, alebo mu pridaj hlas na vybrali.sme.sk

6 Responses to Orange, Orange takto to teda nerobte :(

Avatar

michalminar

Apríl 27th, 2011 at 22:06

Tá súťaž je teda fakt sila. Ešte mohli požadovať, aby sa súťažiaci na tej zmenenej profilovke tagli, a už by to bolo dokonalé :P

Tá kritika “exkluzívneho videa” je možno trochu prehnaná, pretože ak agentúre išlo o to, aby sa čo najviac rozšírilo video samotné, tak youtube bol oveľa lepšia voľba ako facebook. Veď pre mnohých je youtube druhý najpopulárnejši “vyhľadávač” a keďže MS v hokeji sú za dverami, tak videá z nich tam určite bude hľadať veľa ľudí…

Avatar

Smith

Apríl 28th, 2011 at 8:38

Michal presne tak. To je naozaj sila.

Čo sa týka videa, tak myslím, že keď už to chceli tak exkluzívne tak ho mohli najprv nahrať len cez FB. Vtedy by to bolo naozaj len pre fanúšikov. YouTube mohli pridať neskôr, šírilo by sa to tak či tak. Akurát, ak by to ľudia zdieľali cez FB to Fb video tak by mohli získať aj nových fans.

Avatar

michalminar

Apríl 28th, 2011 at 9:28

Jasné, chápem, len som chcel ponúknuť iný uhol pohľadu :)

Inak takto, keď je to video na youtube, tak si ho budú môcť pozrieť aj tí, ktorým v práci zakazujú facebook, ako napríklad zamestnanci TA3 :P

Avatar

Smith

Apríl 28th, 2011 at 9:34

zakážeme im aj YouTube :D

Avatar

Adam Debnar

Jún 16th, 2011 at 10:09

Ahoj Michal, ďakujem za užitočný článok. Nemal som potuchy o týchto pravidlách. Akurát idem robiť jednu súťaž, tak tvoje rady využijem. A mimochodom máš super blog. Hneď si ťa pridávam do RSS ;).

Avatar

Smith

Jún 16th, 2011 at 10:14

Ahoj. Dakujem za pochvalu :)

Comment Form

O mne

Marketér, lektor, bloger, mudrlant a zanietenec do Facebooku. Články na tomto blogu vyjadrujú moje osobné postoje. Kontakt: michal(at)chbs.sk

Zaujímavé odkazy

Využívate bartrový obchod? Zaregistrujte sa na Bartrujeme a pridajte sa ku firmám, ktoré majú záujem o bartrový obchod.

Najnovšie komentáre

skuska