Jún 24, 2011 | In: Nezaradené

Slovenské školstvo stojí za –

Školstvo, pojem s ktorým sa stretávame asi celý život. Musíme absolvovať povinnú školskú dochádzku, potom nasleduje stredná a pri niektorých aj vysoká škola. Niektorí tam idú preto, aby sa vyhli práci, iní si ideologicky myslia, že sa niečo naučia a niektorí aby získali ten titul, prípadne urobili radosť rodičom.

Martin Mojžiš sa odvážil skritizovať planétu vedomostí a urobil príkladnú lekciu v powerpointe. Video si môžete pozrieť zo záznamu na týždeň.sk Záznam sa celkom šíri. Videl som ho zdieľané na množstve sociálnych médií, pričom väčšina s pánom Mojžišom súhlasila a skôr sa smiali na učiteľoch, ktorí v diskusii naozaj perlili. Pár perličiek som vybral, lebo naozaj stoja za to:

  • Vaša prezentácia bola obsahovo veľmi podobná lekcii v Planéte vedomostí. - to si tá učiteľka snáď robila prdel. Čo čakala, že pán Mojžiš zrazu prinesie nový vedecký pohľad a bude sa snažiť všetkých presvedčiť, že to čo sa učia je zlé?
  • Slovenskí učitelia ovládajú powerpoint od roku 1999. Všetci učitelia už dávno vedia powerpoint. – bol som na množstve škôl a stretol som sa s naozaj veľkým množštvom učiteľov a ani raz nepoužili powerpointovú prezentáciu. Práve naopak, niektorí z nich nevedeli čo je to word, excel alebo email. Tí lepší vedeli aspoň to, že ako sa zapína počítač.
  • Videl si prezentácie týchto, sú oveľa lepšie ako Tvoja – tie prezentácie asi nikto nikdy neuvidí. Lebo na to, aby učitelia svoje prezentácie, poznatky zdieľali na blogu, YouTube alebo kdekoľvek ešte neprišla doba.

Ivana Sendecká sa rozhodla vytvoriť planétu vedomostí 2.0 V článku pridala veľmi dobré argumenty a tak, ak Vás dokázala presvedčiť neváhajte sa pridať k iniciatíve. Myslím, že každý pár rúk pomôže, ale hlavne hláv. Nedostanete síce 6000 eur za lekciu, ako pri planéte vedomostí, ale dobrý pocit je na nazaplatenie.

Nebudem teraz kritizovať planétu vedomostí. Nech bude akokoľvek dobre pripravená, tak vždy to budú učitelia, ktorú ju budú ovládať, oni budú tí, ktorí budú dávať žiakom informácie, budú ich skúšať a hodnotiť. Budem kritizovať učiteľov, ktorí berú učenie ako svoje poslanie. Poslanie, kde chcú vychovávať študentov a strpia aj nižšie platy. Tí, ktorí zároveň berú súkromné doučovanie za zaujímavé peniaze a kde dokážu študentov pripraviť. To je poslanie? V škole za nízky plat nič, ale na súkromnom doučovaní to už ide?

Pýtate sa ako ich môžem hodnotiť ja? Absolvoval som vyučovanie na 5 školách. Ak si myslíte, že išlo o VŠ tak ste na omyle. Išlo o stredné školy. Niektorí to už viete, pre ostatných – nemám dokončenú strednú školu. Aj napriek tomu si dovolím tvrdiť, že viem viac, ako sa naučia študenti na stredných školách, a pri niektorých dokonca aj lepšie ako na VŠ.

V čom je ten problém na slovenských školách? Odpoveď je jasná – vo financovaní a v samotných učiteľoch. Bez kvalitného financovania učitelia rezignujú. Aj toto má spojenie s planétou vedomostí. Štát sa rozhodol nakúpiť planétu vedomostí za nehorázne peniaze, ale učiteľom to nevadí. Je zaujímavé, že im nevadí, že peniaze mohli ísť na ich platy. A potom môžeme čakať, že vybehnú do ulíc a budú tu skandovať za vyššie platy. A pri tom sami podporujú nákup riešenia, ktoré nemá konkurenciu (lebo ju štát nevyhľadáva a nevytvoril jej podmienky) za naozaj vysoké sumy.

Ale už u k samotným školám a učiteľom. V prvom rade musím podotknúť, že som bol mimoriadne hyperaktívny žiak, a neznášam keď sa niekto hrá na autoritu a nemá na to. Typický príklad učiteľov na ZŠ a SŠ, ktorí sa nechávajú oslovovať ako profesori, a pri tom nimi nie sú. Takým som to dal poriadne vyžrať. Snažil som sa s učiteľmi budovať kamarátsky vzťah a nie vzťah, kde učiteľ je ten pán a my sme tí poddaní. Niektorí to pochopili a tí ostatní si to museli vyžrať. Vzťah medzi učiteľom a žiakom by nemal byť o tom, kto je vyššie postavený. Tak ako učiteľ dokáže priniesť informácie študentovi, dokáže aj študent priniesť učiteľovi. Prečo by sa nemohli učiť navzájom?

Všetky školy kde som bol mali jedno spoločné. Bolo jedno, či dokážete uvažovať. To im bolo jedno. Pri tabuli a písomke bolo potrebné čo najpresnejšie odrapotať (ideálne od A po Z aj so všetkými čiarkami a bodkami) to čo bolo napísané v knihe, alebo to čo nám nadiktovali. Vlastné názory, alebo informácie boli považované za hrubé porušenie a hrozila za to horšia známka. Takže mne stačilo to, že som si pred každou skúškou prečítal čo bolo potrebné, poctivo som to potom prepísal a mal  som za 1. To že si teraz z niektorých vecí nepamätám nič je vedľajšie, hlavné je, že som mal na vysvedčení jednotku. Zdá sa Vám to choré? Aj mne. Niekto múdry raz povedal, že je nie sú dôležité známky, ale vedomosti. Na väčšine slovenských škôl to však neplatí.

Moja prvá škola bol odbor chemická informatika. Ak predpokladáte, že sme strávili väčšinu času v labáku a učili sa čo sa stane ak zmiešate jednu látku s druhou tak ste na omyle. Väčšinu času sme strávili v triede, kde sme sa naučili veľké nič. Darmo, vždy je lepšie niečo vidieť, vyskúšať ako sa len biflovať to čo je v knihách. Táto škola mala len jedno pozitívum. A to učiteľku ekonomiky. Aj keď celkom nechápem, načo bude chemikom ekonómia. Ale učiteľka to bola z praxe. Jej muž mal firmu a ona mu robila účtovníctvo. Pri nej som prvý krát zažil čo je to zaujímavá hodina. Príklady z praxe, reálne vysvetlenie zákonov, rozdiely medzi právnymi formami atď. Raj na zemi. Zvyšok bol o ničom. Nemčinár ako aj ostatní nás učil slovíčka, slovíčka a ešte raz slovíčka. Poskladať celú vetu nehrozilo. A tak stačilo ovládať slovník. To, že slovíčka viem, ale ani za toho sa nedohovorím je vedľajšie.

Aj keď mama chcela mať zo mňa syna, ktorý bude mať titul, tak mi nejakým zázrakom (sám som tomu dopomohol, keď som vynadal triednej učiteľke na chemickej informatike a dostal som vyhadzov – mame to nehovorte) povolila prejsť na kuchár – čašník. Varenie ma bavilo a tešil som sa, že konečne nájdem svoje zameranie. Hovno zlatá rybka, zas som sa zmýlil. Školu sme mali rozdelenú na týždeň prax a týždeň škola. V škole ma považovali za Boha. Každý o mne vedel, ale nikto ma tam nevidel :) Za to prax som mal rád. Konečne to bolo niečo, kde sme reálne videli ako veci fungujú, ako sa vytvárajú “hodnoty” atď. Nebyť teórie, kde nás biflovali, čo má aké zloženie, čo všetko obsahuje atď. Ako keby som išiel robiť kuchára pre diabetikov. Čo sa týka praxe ako čašník – tá sa ukázala ako maximálne zbytočná. Keď som tu ukončil prvý rok, išiel som pracovať do 4 hviezdičkové hotela v Tatrách, kde mi celá prax bola úplne na hovno. Ale ja tak ďakujem majsterkám, že mali snahu náš niečo naučiť a išlo im to dobre. Aj keď hlavná majsterka bola strašná krava.

To boli verejné školy, kde sa dbalo na to, aby ste vedeli čo najviac teórie a prax bola veľmi podceňovaná. Kde biflovanie malo vyššiu cenu, ako rozmýšľanie a hľadanie vlastných informácií. Celé zlé. Zo školy vyšlo kopu teoretikov, kde ani jeden nerobí to, čo skončil.

Keďže som už pracoval, tak som išiel na súkromné školy, kde mi aspoň čiastočne vedeli prispôsobiť dochádzku. Prvou bola súkromná škola kuchár – čašník. Majiteľ školy má vlastný penzión (z eurofondov čo je aj jasne viditeľné) a tak sme museli ako študenti absolvovať prax v jeho penzióne, aby nám neskôr povolil nájdenie vlastnej praxe. K tomu však nedošlo, lebo majiteľ penziónu využíval študentov, ako svojich zamestnancov. A tak to boli študenti, ktorí riadili celý penzión. Naučili sme sa to, že paradajková polievka sa hosťom podáva sáčková, že bryndzové halušky sú tiež v sáčku a vlastne, všetko to bolo sáčkové. A boli z nás naozaj “výborní” kuchári. Dokázali sme navariť všetko – zo sáčku.

Potom som vyskúšal ešte súkromnú školu v LM, tiež kuchár – čašník. Tú nejdem ani komentovať. Presúvanie skúšok zo soboty na utorok, zo stredy na štvrtok bolo naozaj neuveriteľné. V tom období som už začínal rozmýšľať nad podnikaním, tak som sa prihlásil ne externé štúdium na obchodnej akadémii. Samozrejme súkromná škola Vám nedá knihy, učivo Vám pošle týždeň pred skúškou emailom. Takže nebolo prekvapeným, keď na konci prvého ročníka bolo v triede z 50 ľudí na začiatku len 10.

Na tom množstve škôl som stretol desiatky učiteľov, ale iba jedna ma dokázala zaujať.  A pritom, nie som človek u ktorého by bol problém vzbudiť pozornosť. Stačí aby mi niekto položil otázku a kým nenájdem odpoveď som zažratý a skúmam. Najlepšie z toho vychádzali rôzne referáty, ktoré sme museli robiť. Aj keď, to bola priam ideálna možnosť ako získať jednotku bez námahy. Otvoriť Google, nájsť informácie a potom už len ctrl+c a ctrl+v. A tak bolo jedno, či ste to len skopírovali, alebo ste si dali námahu a naozaj ste pripravili svoj vlastný referát. Učitelia si to nemali ako skontrolovať, počítač bol pre nich španielska dedina a hlavne, všetko sme odovzdávali už vytlačené. A keďže učitelia nemajú čas, tak by bolo naivné si myslieť, že by si manuálne aspoň kúsok z referátu skopírovali do Google a hľadali či už to niekde nenapísal. Hlavne u tých starších, kde sme mali istotu, že nevedia zapnúť PC.

A preto som sa radšej na školy vykašlal. Nepotrebujem byť chodiaca encyklopédia, potrebujem vedieť pár informácií a hlavne ich vedieť v správny čas využiť. Nič viac, nič menej.

Školstvo nie je o planéte vedomostí, dokonca nie je ani o známkach (sám som toho príkladom, že aj bez školy sa dá fungovať), ale o samotných učiteľoch, ktorí vyučujú. Oni sú tými, ktorí rozhodujú čo bude zo študentov. Či to budú chodiace encyklopédie, ktoré vedia odrapotať množstvo informácií, ale už ich nevedia logicky spájať. Život totiž dennodenne ukazuje, že nevyhrávajú tí, ktorí majú kopu vedomostí, ale tí, ktorí ich vedia využiť. A to je ten rozdiel.

Učitelia by mali povinne absolvovať kurzy prezentačných schopností. Až potom by som ich postavil pred študentov. A keď sa učitelia naučia, ako zaujať študentov tak im nebude treba ani planétu vedomostí, ani žiadny powerpoint. Vystačia si s tým, že sa postavia pred študentov a budú ich vedieť zaujať. O forme, akou to spravia je už jedno.

Príklad, že to ide, je tento pán, ktorý dokázal naozaj zaujať študentov a verím, že študenti sa na jeho hodiny tešia.

Myslíte si, že to spravil len raz? Tak potom pozerajte, ďalšie jeho dielo.

Milí učitelia, skúste sa zamyslieť a porozmýšľajte, ako dokážete zaujať študentov Vy? Nepočúvajú Vás? Na hodine vyrušujú? Problém je u Vás – nudíte ich a tak sa nečudujte, že robia čokoľvek iné, ako to, čo chcete od nich Vy. A môžete mať aj planétu vedomostí 30.0 a bude to isté.

Môžeme byť len radi, že už sú na scéne aj mladší učitelia, ktorí pochopili, že veci sa dajú robiť inak. Ale aj študenti, ktorí sami prinášajú vlastné riešenia. Napríklad ako Peter Kučerka a Jakub Ptačin s ich UniCamp-om. Podľa ohlasov, z minulého ročníka môžem predpokladať, že všetkým zúčastnením dala táto konferencia do života viac, ako pár zbytočne absolvovaných hodín v škole.

P.S. som rád, že som sa na školu vykašlal. Myslím, že som o nič neprišiel. Práve naopak, obdobie čo by som bol na škole som dokázal využiť lepšie a hlavne zaujímavejšie.

pošli na vybrali.sme.sk Páčil sa ti článok? Tak ho pošli, alebo mu pridaj hlas na vybrali.sme.sk

12 Responses to Slovenské školstvo stojí za –

Avatar

Peter Druska

Jún 24th, 2011 at 11:55

Myslím si, že je to aj podieľ rodičov. Rodičia by mali svoje deti pripraviť na to, že niečo občas bude nudné a nebude ich baviť. Práve preto sú takíto učitelia, ako ten na videu, vychvaľovaní, že ostatní sú kdesi nižšie. Keby boli všetci takíto super, možno by to už bola až príliš veľká nuda a možno by to bolo skvelé. Ale to sa nedá.

Preto si myslím, že aj nudní učitelia majú svoje miesto, samozrejme musí existovať snaha posúvať veci dopredu. Hodnotenie škôl na základe vstupov je najväčší vrah kvality na školách, aký kedy bol vymyslení. Je však náročné hodnotiť školy na základe výstupov, no nikto nevraví, že je to nemožné. Ja som chcel odísť z výšky (nedporadilo sa) len preto, že som videl, akí tupci tam študujú a hanbil som sa za to, keď potom niekde taký človek vystupuje a nevie vypočítať obvod trojuholníka.

Riešenie je podľa mňa v tom, že keby vznikla inštitúcia školy (povedzme nejaká lastovička, súkromná/štátna škola), ktorá by bola hodnotená na základe výstupov. Prijali by sa na ňu študenti nie všetci, ktorí sa hlásia, ale na základe prísnych kritérií a žila by. Áno, kde vziať peniaze na rozbeh? Otázka je nájditeľná v Planétevedomostí.sk.

Skúsim nejaký hypotetický výpočet so sumou 12000000€ na 5 rokov.

( 12000000€ / 60mesiacov – 20000€mesačná_prevádzka ) / 12učiteľov = 15000,00€ plat na jedného učiteľa na jeden mesiac. Ešte raz si pozrite tú výplatu. Zopakujem to: 15000 EUR NA JEDEN MESIAC PRE JEDNÉHO UČITEĽA.

Analogické výpočty zvládne priemerný minister určite. Ten projekt sa zastaviť dá. Tie peniaze sa dajú použiť lepšie, efektívnejšie a navyše, dá sa určite prísť na to, ako vyhodnotiť výstup (dohoda so zamestnávateľmi, čokoľvek relevantné pre život, …). Päť rokov je relatívne krátky čas na zhodnotenie výstupov. No dobre, povedzme tomu dajme 10 rokov. Aj vtedy by bol spomínaný plat 7500€ na MESIAC. A to nevravím o tom, že študenti by si platili štúdium.

Postupne by sa vedelo nabehnúť na tento systém aj na iných školách (verím tomu, že zamestnávatelia by sa dokázali dohodnúť na výstupoch). Možno by sa niektoré školy cítili dotknuté, ale preboha už nežijeme za boľševika, kedy boli všetci rovnako chudobní. Niekde treba začať a nemôžeme sa pozerať na svoje vrecká, ale na celú spoločnosť, pokiaľ ide o školy. Jedna škola by možno dokázala rozbehnúť celý proces a oškrabať hnilobu.

Toľko môj postreh.

Avatar

peter

Jún 24th, 2011 at 12:08

Z veľkej miery súhlasím, ale nedá sa to aplikovať na všetko. Lekári, architekti a milión iných povolaní by bez škôl nemohlo existovať. Ale inak maximálne súhlasím s tým, že naše školstvo je prehnité

Avatar

zuzu

Jún 24th, 2011 at 12:29

skvely blogpost, michal.
skvely komentar, peto:)

Avatar

Smith

Jún 24th, 2011 at 12:32

@zuzu diky :)
@peter to ano. Ale je to vzdy len a len o pristupe profesorov.
@peter Druska – perfekktny koment

Avatar

Pavol Holeš

Jún 24th, 2011 at 12:32

Tie videa su svetove! Na Slovensku ucitelom chyba cas na kreativitu.. Na vymyslenie niecoho noveho, zaujimaveho.. Vsetci profesori na VS sa zenu za dalsimi titulmi, cize vo volnom case pisu prace (knihy), ktore konieckoncov nema zaujem nikto citat, lebo su nudne a nezaujimave.. Skoda toho, ze “byt inym” a robit nieco originalne je dnes velmi malo chapane ako vyhoda. Skor sa na to vsetci pozeraju, ze “co to robi, ved toto sa robi predsa inac”.

Avatar

hrki

Jún 24th, 2011 at 12:33

Peter: nikto netvrdi ze vsetci ucitelia maju robit podobne srandy ako ten na videu. niekedy bohate staci na zaciatku hodiny polozit spravnu otazku smerom k ziakom. taku ktora ich zaujme a zacnu rozmyslat nad tym o co ide a ako najst odpoved. bohuzial u nas sa dedi z jednej generacie ucitelov na druhu “stary” styl vyucby a lastoviciek co sa o nieco snazia je naozaj len par.

mimochodom preco by ta mali rodicia pripravovat na to ze ta nieco nebude bavit? resp. preco by si mal zostavat niekde kde ta to nebavi? aby si mal akoze skolu ktora ta nebavi a nakoniec by si robil aj tak nieco ine? ono to je skor o pohlade na zivot a hladani vlastneho stastia, no robit to co nechcem pre mna zmysel nema rovnako ako pre mnoho dalsich. ze sa s tym niekto zmieri neznamena ze sa musime vsetci.

“už nežijeme za boľševika, kedy boli všetci rovnako chudobní” – 100 bodov :)

Avatar

Peter Druska

Jún 24th, 2011 at 12:36

@hrki, chápem, že človek nemusí dnes robiť to, čo ho nebaví, ale povinná školská dochádzka sa prejsť musí. Inak so všetkým súhlasím.

Avatar

diffside

Jún 24th, 2011 at 12:37

No myslim, ze to je vseobecne znama pravda. A ta ucitelka co tam potila, ze ucitelia vedia robit v powerpointe od roku 1999 :D Ta to zabila :D Zaujimave, ze ked to vsetci vedia, tak na skole som videl prezentaciu par krat za rok (aj to od studentov) :)

Avatar

Tomas Abaffy

Jún 24th, 2011 at 14:53

súhlasím. aj s článkom, aj s komentom Peťa Drusku, niet čo dodať, keby sa chcelo, tak sa za tie peniaze dajú fakt nájsť šikovní ľudia…

Avatar

meno

Jún 26th, 2011 at 12:28

ach jaj. takze autor blogu nedokazal dokoncit ani kuchar/casnik. super

Avatar

hrki

Jún 27th, 2011 at 21:45

meno: a aj napriek tomu sa vie podpisat pod to co pise. na rozdiel od teba :)

Avatar

Smith

Jún 27th, 2011 at 21:55

@hrki daný autor sa neustále podpisuje ako “meno” :). Berem ho ako menšieho provokatéra, ktorý nikdy so mnou nesúhlasí. Ale nevadí, aspoň viem, že niekomu leziem na nervy a musí ma čítať, lebo by potom nemohol komentovať :)

Comment Form

O mne

Marketér, lektor, bloger, mudrlant a zanietenec do Facebooku. Články na tomto blogu vyjadrujú moje osobné postoje. Kontakt: michal(at)chbs.sk

Zaujímavé odkazy

Využívate bartrový obchod? Zaregistrujte sa na Bartrujeme a pridajte sa ku firmám, ktoré majú záujem o bartrový obchod.

Najnovšie komentáre

skuska