Júl 31, 2012 | In: Tlačové správy

Ako predísť krachu cestovnej kancelárie, s ktorou v auguste cestujete

V tomto roku ohlásilo úpadok už šesť českých a jedna slovenská cestovná kancelária. Ich klienti kvôli krachu nemohli odcestovať na plánované dovolenky. Hoci už mali celý zájazd uhradený a vzali si voľno v zamestnaní, museli svoje prázdninové plány meniť.  Podobnej situácii sa však dá jednoducho zabrániť a v auguste môžete odísť na dovolenku bez ťažkostí. Poradíme vám, na čo sa pri výbere cestovnej kancelárie zamerať a ako odvrátiť problémy v prípade jej úpadku.

Rada č. 1: Vyberajte iba overené cestovné kancelárie

Na slovenskom trhu existujú desiatky cestovných kancelárií. Kým sa teda pre niektorú definitívne rozhodnete, dôkladne si overte jej činnosť, prečítajte si informácie na webových stránkach a zistite, aké skúsenosti s ňou majú vaši známi. Zamerajte sa aj na históriu cestovnej kancelárie. Vyberte si radšej takú, ktorá je na trhu už dlhšie a má teda väčšiu prax a skúsenosti s predajom zájazdov. „To, ako dlho už cestovná kancelária na trhu existuje, môže klient zistiť z jej výpisu z obchodného registra. Tu je totiž uvedený presný dátum jej zápisu. Zároveň si z výpisu môže overiť aj predmet jej podnikania, ktorý je zo zákona stanovený ako prevádzkovanie cestovnej kancelárie. Tento výpis, rovnako ako doklad o poistení proti úpadku kancelárie, si má každý klient právo vyžiadať,“ uviedol Ivan Šidla z cestovnej agentúry Invia.sk, ktorá je jedným z najväčších on-line predajcov zájazdov na slovenskom trhu.

Rada č. 2: Preverte si, či je cestovná kancelária poistená proti úpadku

Poistenie proti úpadku cestovnej kancelárie je od roku 2001 povinné zo zákona. Uistite sa teda, či cestovná kancelária, ktorá zájazd organizuje, má poistenie uzavreté. Informácie o ňom sú spravidla súčasťou cestovnej zmluvy. Ak to tak nie je, vyžiadajte si túto informáciu priamo od cestovnej kancelárie. Platnosť poistenia si môžete overiť napríklad na webových stránkach Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr alebo na stránkach príslušnej poisťovne, v ktorej má byť cestovná kancelária poistená. Odlišujte však pojem cestovná kancelária a cestovná agentúra. Agentúra zájazd iba sprostredkováva, preto nemá povinnosť byť poistená.

Rada č. 3: Voľte kanceláriu so širokou škálou ponúk

Cestovných kancelárií je v súčasnosti mnoho. Niektoré ponúkajú zájazdy iba v rámci Slovenskej republiky, iné sa špecializujú napríklad na pobyty v Egypte. Pri výbere cestovnej kancelárie však dajte prednosť radšej takej, ktorá poskytuje širokú škálu zájazdov do väčšieho množstva krajín. Cestovná kancelária, ktorá sa špecializuje len na malé množstvo destinácií, je totiž oveľa závislejšia od situácie na danom území. Ak sú tamojšie podmienky nepriaznivé z politických dôvodov alebo dôvodov súvisiacich s geografickou polohou destinácie, negatívne sa to odrazí na počte predaných zájazdov kancelárie. V takom prípade existuje oveľa vyššie riziko jej úpadku.

Rada č. 4: Uveďte presne body v zmluve

Pri vypisovaní zmluvy je potrebné uviesť niekoľko základných vecí. Medzi ne patrí napríklad presné označenie oboch zmluvných strán, teda klienta a cestovnej kancelárie, označenie miesta pobytu, dĺžky trvania zájazdu a úrovne a rozsahu poskytovaných služieb. Všetky tieto body sú veľmi dôležité, a preto ich vypĺňajte dôkladne a presne. „Do zmluvy je vhodné uviesť aj detaily, ktoré by vám v prípade krachu cestovnej kancelárie mohli pomôcť rýchlejšie vybaviť administratívne náležitosti. Dbajte na popis hotelovej izby, uvedenie vzdialenosti hotela od pláže, na výpočet atrakcií v rámci areálu či na služby animátorov. Zahrňte do zmluvy všetko, čo je pre vás dôležité a čo bolo súčasťou ponuky,“ vysvetlil Ivan Šidla z cestovnej agentúry Invia.sk.

O spoločnosti Invia.sk

Internetová cestovná agentúra využíva kvalitný know-how svojej materskej spoločnosti INVIA.CZ, ktorá je najväčšou online cestovnou agentúrou v Českej republike. Cestovná agentúra INVIA.SK je autorizovaným predajcom zájazdov od viac ako 300 renomovaných a poistených cestovných kancelárií pôsobiacich na českom a slovenskom trhu.

Špičková technológia, znalosť cestovného ruchu a rýchlosť patria k dlhodobým konkurenčným výhodám spoločnosti. Vybraný zájazd je možné si objednať a kúpiť za rovnakú cenu ako v cestovnej kancelárii, ktorá daný pobyt zabezpečuje.

pošli na vybrali.sme.sk Páčil sa ti článok? Tak ho pošli, alebo mu pridaj hlas na vybrali.sme.sk

3 Responses to Ako predísť krachu cestovnej kancelárie, s ktorou v auguste cestujete

Avatar

Lukáš

August 1st, 2012 at 18:32

Často je dobré prečítať si internetové fóra pre recenzie danej cestovnej kancelárie. Predsa len to, že je poistená voči úpadku je fajn, no to, či svojich klientov nezavádza je druhá a nemenej podstatná vec.

Avatar

Dovolenkár Martin

August 5th, 2012 at 11:14

Recenzie nepomôžu, treba chodiť osvedčenými cestovkami, ktoré majú tradíciu

Avatar

Jana

August 8th, 2012 at 22:37

na margo tvrdení uvedených v tomto zrejme PR článku, ktorý je vlastne reklamou na Inviu… napr. Alextour, ktorý tento rok skrachoval v SR bol na trhu 20 rokov – takže podľa všetkého to bola zavedená a overená CK s dlhou tradíciou… Alextour mal tiež pomerne široký záber destinácií – už len podľa toho, kde všade zanechal po krachu svojich klientov. Pred pár rokmi skrachoval v ČR napr. Fisher – tiež zavedená a overená firma s množstvom cieľových destinácii… v r. 2010 britská CK Goldtrail Travel, ktorá zanechala v zahraničí takmer 16000 turistov, takže to tiež asi nebola malá a bezvýznamná firma… Takže tento článok je plný nezmyslov. Ani veľké a overené CK nie sú imúnne voči úpadku a klient v podstate nemá šancu tomuto predísť. Jediné, čo klient urobiť reálne môže a čo by mal urobiť je overiť si, či je CK voči úpadku skutočne poistená.

P.S. Invia a podobné “internetové cestovné agentúry” sú spoločnosti, ktoré nič nevytvárajú a zároveň nenesú žiadne riziko. Sú to len distribútori – ďalší článok, ktorý sa priživuje na spotrebiteľovi – pretože ak si Invia či podobný server vyžiada províziu ( a to províziu celkom nadštandartnú), tak o túto províziu cestovka (ktorá zájazd vytvorila, zabezpečila a už vopred aspoň zčasti zaplatila a jediná nesie riziko) nutne musí navýšiť cenu zájazdu. Navyše podmienky Invie a jej podobných serverov neumožňujú menším cestovkám predávať svoje zájazdy aj touto cestou (napr. ak cestovka neponúka aspoň 200 termínov – ak berieme, že letná sezóna má cca 14-15 týždňov, musí na to mať cestovka zazmluvnených aspoň 14-15 hotelov)… takže je celkom pochopiteľné, že Invia bude propagovať “kanceláriu so širokou škálou ponúk”

Comment Form

O mne

Marketér, lektor, bloger, mudrlant a zanietenec do Facebooku. Články na tomto blogu vyjadrujú moje osobné postoje. Kontakt: michal(at)chbs.sk

Zaujímavé odkazy

Využívate bartrový obchod? Zaregistrujte sa na Bartrujeme a pridajte sa ku firmám, ktoré majú záujem o bartrový obchod.

Najnovšie komentáre

skuska