Jún 30, 2010 | In: Nezaradené

Školstvo

Tento môj článok vznikol ako reakcia na článok “Školstvo potrebuje transformáciu, nie reformy zastarelého systému.“ od Ivany Sendeckej. S článkom plne súhlasím a skúsim pridať aj svoj pohľad na vec. Mal som to “sťastie” byť na 5 stredných školách a tak viem aspoň trošku objektívne zhodnotiť ako to na školách fungovalo a hlavne, prečo ma to nebavilo.

Na základnej škole sme mali okrem chemikárky a fyzikára všetkých učiteľov úplne na nič. Nevedeli vzbudiť náš záujem a nebolo to o ničom inom, len o biflovaní rôznych poučiek od slova do slova. Výnimkou bola chemikárka, ktorá nás namiesto biflovania zobrala do labákov a robili sme rôzne hókusy pokusy :) Ale bolo to zaujímavé, dokázala vzbudiť záujem a sami sme sa tešili na jej hodiny. To isté fyzikár, starší pán ktorí sa nebál použiť nazvem ich netradičné spôsoby a namiesto biflovania to zas boli reálne príklady, kde sa fyzika vyskytuje v našom živote.

Stredné školy to isté ako základné. Učitelia učili poctivo podľa učebných osnov, biflovali od slova do slova a nebolo tam nič zaujímave. Študent tak stráca záujem o vzdelanie, lebo je to nezujímavé a tým pádom aj nudné. V prípade, že by učitelia namiesto biflovania použili trošku hry a učenie by sa stálo zábavnejším bola by radosť chodiť do školy. Ale to by museli chcieť aj učitelia. Pre ktorých je niekedy lepšie odučiť čo poznajú ako keby mali hľadať spôsob ako zaujať študentov.

Ako si dokážem predstaviť ja vzdelávanie od základnej školy?

Matematika sá dá tiež povedať zaujímavým spôsobom. Príkladom môže byť nová hra na českých školách, kde žiaci majú svoju počítačovú rodinku a musia hospodáriť s peniazmi. Hra reálne aj simuluje reakciee rodiny, v prípade, že mame odoprete kaderníčku je smutná atď.. Žiaci sa tak naučia hospodáriť s peniazmi, zvyšuje sa ich finančná gramotnosť a nemieme zabudnúť, že sa naučia aj počítať.

Cudzie jazyky vzhľadom k pripojeniu škôl k internetu by sa mohlo realizovať zaujímavejšou formou, ako sa realizuje teraz. Doteraz spomínam ako sme sa učili nemčinu. Slovíčka sme vedeli odrapotať aj o polnoci, ale viesť konverzáciu už nie. Prečo nemôžu na hodinách cudzieho jazyka ísť na internet a komunikovať so zahraničnýmu študentami? Že by to bolo v tom, že niektorí učitelia nevedia robiť s PC? A namiesto toho, aby ukázali, že to nevedia to radšej ani neskúsia?

To isté aj na iných predmetoch, prečo nevyužiť napríklad sociálne média ako Facebook, twitter, Flickr a iné? Či už na zdieľanie prác, alebo aj na komunikáciu s učiteľmi? Prečo dokážu niektorí profesori komunikovať so žiakmi aj mimo školy a niektorí nie? Prečo by si žiak nemohol aj cez víkend písať s profesorom?

Ivana dobre poznamenala” “Už dlhšie sa zaoberám myšlienkami, ako by sme mohli pretransformovať školy 1.0 na školy 2.0?”

Celý systém školstva by sa namiesto reforiem, ktorými sa snažia niečo zlepšiť mali zamerať na zmenu celého systému. Nevzdelávať len študentov, ale aj samotných učiteľov. Vzdelávanie je celoživotný proces a platí to hlavne pri učiteľoch. Nemal by učiteľ vedieť aj o nových technológiach? A keď už o nich vie, nemal by vedieť aj ako ich využiť? Prečo ešte stále má množstvo študentov zo školy zlý pocit? Prečo sa do nej netešia a radšej volia spôbob, ako tam neprísť? Nebolo by zaujímavejšie, keby sa vyučovalo formou škola hrou?

Ešte bodka na záver. Čo je najviac deprimujúce z môjho pohľadu na slovenskom školstve? Keď v roku 2010 dostanete študijné materiály na ktorých je rok výroby 1980.

pošli na vybrali.sme.sk Páčil sa ti článok? Tak ho pošli, alebo mu pridaj hlas na vybrali.sme.sk

10 Responses to Školstvo

Avatar

Ivana Sendecka

Jún 30th, 2010 at 10:05

Dakujem za takuto super rychlu reakciu a vynikajuce postrehy!
;-)

Avatar

Michal Dragan

Jún 30th, 2010 at 10:17

BLOG. Môj názor na slovenské školstvo, ktorým aj svojim spôsobom vyjadrujem prečo neštudujem. http://midra.sk/nezaradene/skolstvo

Avatar

Ivana Sendecka

Jún 30th, 2010 at 10:17

this is what I call proper reaction on blog: comment in another blog post;-) http://bit.ly/aMhaNi well done @michaldragan

Avatar

Smith

Jún 30th, 2010 at 10:43

Rado sa stalo :) Už pripravujem aj aktualizáciu. Kedže pod Tvojim článkom sa vyskytli názory, aby to bolo rozpísané tak napíšem ako si predstavujem každý predmet.

Avatar

Martin Petrovič

Jún 30th, 2010 at 11:41

RT @michaldragan: BLOG. Môj názor na slovenské školstvo, ktorým aj svojim spôsobom vyjadrujem prečo neštudujem. http://midra.sk/nezaradene/skolstvo

Avatar

Jakub Straka

Jún 30th, 2010 at 11:55

Súhlasím, znie to zaujímavo. Osobne vidím ako Apple fan veľký potenciál v iPade ktoré je veľmi praktické zariadenie do školstva, to len tak na okraj.

Ešte by som možno vytiahol jednu moju skúsenosť ako študent strednej školy. Učebnice pre tento školský rok nám prišli niekedy v druhom polroku resp. neprišli vôbec. Dostaneme ich 30 a používame akurát tie, ktoré si kúpime sami, áno na cudzie jazyky…

Avatar

Matushiq Sotak

Jún 30th, 2010 at 12:18

RT @michaldragan: BLOG. Môj názor na slovenské školstvo, ktorým aj svojim spôsobom vyjadrujem prečo neštudujem. http://midra.sk/nezaradene/skolstvo

Avatar

Smith

Jún 30th, 2010 at 13:21

Jakub ďakujem za reakciu. Ako vidím, tak odkedy som vypadol zo školských lavíc veľa sa toho nezmenilo.

Avatar

Adam Šišulák

Jún 30th, 2010 at 14:47

Ja mam to stastie, ze metody vyucby mozem pozorovat u svojej viac ako desat rokov mladsej sestre. Memorovania je neurekom bez naznaku praktickej aplikacie. Avsak su aj nejake prve vlastovky v podobe mladych clenov ucitelskeho zboru, ktori sa snazia motivovat samostatnost a kreativitu deti prostrednictvom vselijakych sutaznych projektov. Aspon teda vidim obcas ten zapal s akym sa do toho pusta. Ale na druhej strane tych negativ a nezmyselnych dogmatickych postupov je stale dost. Ja vidim problem hlavne v konfrontacii efektivnosti tych mladsich clenov zboru a ich starsich kolegov/yn. Jednoducho ucebne osnovy su svate a neradno sa odklonit inak ucitel zhynie…

Avatar

Smith

Jún 30th, 2010 at 15:11

Ako som písal vyššie tak pripravujem ešte jeden článok kde by som sa rád rozpísal ako by som si predstavoval vyúčbu s využitím moderných technológii + koľko by to stálo.

Písal som aj Ivanke Sendeckej o mojom nápade. Ak sa ujme tak by to bolo super.

Comment Form

O mne

Marketér, lektor, bloger, mudrlant a zanietenec do Facebooku. Články na tomto blogu vyjadrujú moje osobné postoje. Kontakt: michal(at)chbs.sk

Zaujímavé odkazy

Využívate bartrový obchod? Zaregistrujte sa na Bartrujeme a pridajte sa ku firmám, ktoré majú záujem o bartrový obchod.

Najnovšie komentáre

skuska