Júl 2, 2011 | In: Podnikanie

Kým môžete, robte si všetko sami. Alebo sa aspoň zapojte

Aj keď väčšina ľudí odporúča, aby ste sa na začiatku podnikania venovali svojmu core-biznisu a všetko ostatné outsourcovali. Ja s tým nesúhlasím. Outsourcing je super vec, ale nie na začiatku podnikania.

Vezmime si napríklad účtovníctvo. Väčšina podnikateľov, ako sledujem vo svojom okolí začína práve na živnosť. Tam Vám stačí jednoduché účtovníctvo, ktoré nie je také náročné na vedomosti, prípadne daňové zákony. Zvládnete  ho v pohode aj sami. Nepotrebujete na to účtovníka, aspoň nie na začiatku.

Môj názor je taký, že na to, aby ste robili biznis v nasledujúcich obdobiach dobre, musíte mať aspoň minimálny prehľad ako sa čo účtuje, aké sú dane, aký máte zisk atď. Bez toho, aby ste nevedeli aké položky musíte zahrnúť do ceny tak aby ste ostali v pluse nemôžete spraviť dobrú cenovú ponuku. Nemôžete vlastne vôbec predávať. Respektíve môžete, ale nakoniec zistíte že ste v mínuse, v tom lepšom prípade na nule.

Predpokladám, že na začiatku budete mať maximálne 20 faktúr mesačne. Ich vystavenie Vám zaberie tak cca maximálne hodinu. Otvoríte softvér (napríklad Alfa od Krosu, prípadne jeden z online systémov) a iba pridáte údaje klienta, položky a dáte vytlačiť. A potom  už iba pošlete klientovi.

To isté sa týka právnikov. Nepotrebujete ich na začiatku. Všetci si myslia, že bez zmlúv sa nedá podnikať. Omyl, vôbec vám ich netreba. Ak si partneri navzájom dôverujú tak sú im zmluvy na dve veci, väčšinou ich ani nečítajú. Však na čo? Dôvera je viac ako zmluva, ktorá ma hoc aj 300 strán. Ak už potrebujete zmluvu, väčšina z nich je na webe. Stiahnete a upravíte. Prípadne si najmete právnika, aby vám pripravil vzor a potom ho už len „klonujete“ ďalej.

Nevravím, že to musíte robiť donekonečna. Ale vyskúšajte si len pár mesiacov robiť všetko sami. Zaberie Vám to síce dosť času, ale získate množstvo skúseností. A hlavne, začnete si vážiť svoj čas. Peniaze zrazu budú mať pre vás inú hodnotu. Najdôležitejšie je, že získate všeobecný prehľad, ktorý sa vám určite v budúcnosti zíde. Nebudete odkázaní na iných, keď sa niekde v médiách spomenie zvyšovanie daní, odvodov alebo iných vecí. Lebo budete presne vedieť ako sa Vás to dotkne.

U nás vo firme som si prešiel všetkým. Robil som si zo začiatku všetko sám, od účtovníctva, po cenové ponuky, cez administratívu až po nejaké jednoduchšie programovanie. Vďaka tomu teraz viem, koľko jednotlivé činnosti zaberajú času. Keď to všetko absolvujete tak budete vedieť komu čo môže maximálne zabrať času. Naučíte sa plánovať.

P.S. ak sa rozhodnete veci outsorcovať, tak aspoň vo voľnom čase sa snažte do nich preniknúť. Nech máte aspoň základy z každej oblasti, ktoré k podnikaniu patria.

pošli na vybrali.sme.sk Páčil sa ti článok? Tak ho pošli, alebo mu pridaj hlas na vybrali.sme.sk

Comment Form

O mne

Marketér, lektor, bloger, mudrlant a zanietenec do Facebooku. Články na tomto blogu vyjadrujú moje osobné postoje. Kontakt: michal(at)chbs.sk

Zaujímavé odkazy

Využívate bartrový obchod? Zaregistrujte sa na Bartrujeme a pridajte sa ku firmám, ktoré majú záujem o bartrový obchod.

Najnovšie komentáre

skuska