August 1, 2011 | In: Marketing, Podnikanie, Reklama

Začínate podnikať a potrebujete klientov? Ako ich získať?

Keď začínate podnikať tak sú len 2 možnosti. Buď už máte vybudovanú sieť kontaktov a nemáte problém získať klientov, alebo začínate s “holou riťou” a klientov nemáte. Ale ako ich získať čo najefektívnejšie? 

Zabudnime teraz na klasické spôsoby ako PPC, bannery, adresné oslovenia a podobné. Včera som zazrel na porada.sk jednu diskusiu, kde sa jeden pán pýtal akým spôsobom má získať klientov. Poradil som mu oslovenie neziskoviek, občianskych združení atď, ktoré keď osloví s dobrou ponukou tak mu veľmi radi nechajú realizáciu reklamy.

Pán sa však ohradil a jeho odpoveď vyznela, že som asi napísal blbosť. Je však potrebné si uvedomiť jednu vec. V každom biznise si vás ľudia posúvajú hlavne cez referencie. Nie je to cena, ktorá vás posúva ďalej. Môžete robiť aj zadarmo, ale nových klientov budete získavať ťažko. Aj keď je veľa klientov, čo idú po cene tak ešte väčšie množstvo je tých, ktorí idú po kvalite – dobrých referenciách. A bez nich ich nepresvedčíte, takže vám zas ostanú klienti, ktorí idú po cene :/

Robiť zákazky zadarmo môžete brať ako svoju reklamu. Reklamu, ktorá je efektívnejšia ako čokoľvek iné. Ak bude klient spokojný posunie kontakt na vás ďalej. A navyše vás to nestojí takmer nič – len váš čas. Ale ten by ste pravdepodobne presedeli tak či tak na zadku, keďže nemáte klientov. Takže čo je lepšie? Využiť voľný čas na robenie zákaziek zadarmo a mať aspoň dobré referencie, budovať si kontakty, získavať skúsenosti, alebo sedieť na zadku a nemať nič z toho?

Samozrejme niekedy vás zákazka zadarmo nikam neposunie. Ale nič si z toho nerobte, v biznise sa také veci stávajú. Aj pri platených zákazkách sa vám môže stať, že nedostanete zaplatené a pri slovenských súdoch sa neoplatí ani súdiť. A je to o vás ako odhadnete klienta, je to len na vás pre koho sa rozhodnete robiť zadarmo. Nemusíte tak robiť pre všetkých.

Prípadne vyskúšajte barter. Vymeňte svoje služby za to čo potrebujete vy. Je to ďalší spôsob ako získať nových klientov, pri tomto spôsobe získate nového klienta, novú referenciu a ešte niečo čo potrebujete vy. O výmennom obchode, ale napíšem iný článok.

Nebojte sa robiť zákazky aj zadarmo. Aj tieto zákazky sú hodnotné tak isto ako tie platené. Dobrá referencia je niekedy na nezaplatenie. A navyše, pri zákazkách zadarmo sa naučíte efektivite. Naučíte sa, ako spraviť zákazku na excelentnej úrovni, ale za rozumný čas.  Porozmýšľajte nad tým.

pošli na vybrali.sme.sk Páčil sa ti článok? Tak ho pošli, alebo mu pridaj hlas na vybrali.sme.sk

10 Responses to Začínate podnikať a potrebujete klientov? Ako ich získať?

Avatar

Miro

August 1st, 2011 at 17:29

Suhlasim, referencie su na nezaplatenie! Najlepsie je zacat ked je clovek este len studentom ;) Mne sa to vzdy vyplatilo.

Avatar

hrki

August 1st, 2011 at 17:48

No pokial clovek nieje studentom (res. nezivi ho nikto iny) tak ten barter by vyzeral asi ze “spravim web a reklamu za jedlo a najom” :)))

Avatar

Smith

August 1st, 2011 at 17:57

@Miro díky za koment ;)

@hrki Nevravím, že máš barterovať všetko. Ale je lepšie spraviť niečo zadarmo/barterovať ako sedieť len tak na riti a sťažovať sa, že nemám klientov.

Avatar

strakajakub

August 1st, 2011 at 18:35

Dobre si to napísal. DOBRÁ referencia je na nezaplatenie, ale makať zadarmo pre bandu nevdačníkov, ktorí len potrebujú využiť tvoje služby pre svoje blaho, od toho ruky preč. To človek vidí z prístupu.

Avatar

Igor

August 1st, 2011 at 19:27

Velmi rozumny nazor a naozaj funkcny.

Tiez pre nas programoval jednu drobnost chlapec-student, ktory napisal: “Som sice student a nemam referencie, ale budem sa maximalne snazit a pokial Vam vysledok nebude vyhovovat, nemusite mi platit nic.”

Za normalnych okolnosti by ma ani nenapadlo mu zadat zakazku, ale takto som mu dal sancu a vysledok bol lepsi ako od mnohych “renomovanych” firiem. A samozrejme, kedze sme boli spokojni, tak sme aj zaplatili…

Avatar

Smith

August 1st, 2011 at 19:44

Igor – díky za reálny príklad. Som naozaj rád, že to funguje aj inde a nie je len v mojej hlave ;)

Avatar

CANDOO

August 1st, 2011 at 22:20

miro – kolkokrat si bol studentom ze sa ti to vzdy vyplatilo :-) ??

Avatar

Smith

August 2nd, 2011 at 6:40

@CANDOO Ty si killer :D

Avatar

Miro

August 2nd, 2011 at 8:58

@CANDOO — nechcel som sa hore rozpisovat, aaale… :) studoval/zil som zatial v troch krajinach a vzdy som zacinal od nuly. referencie/kontakty trvalo vzdy niekolko rokov vybudovat, co bolo samozrejme tazke, no eventuelne sa to naozaj vzdy oplatilo. potom som sa prestahoval… :P

Avatar

Martin Mažár

November 10th, 2011 at 21:00

Ja by som osobne zadarmo nerobil. Každopádne by som chcel za to nejakú protihodnotu. Tou protihodnotou môže byť služba od toho druhého (barter ako píšeš), ale taktiež aj referencie (tiež ako píšeš). Ale čo by som urobil inak, dohodol by som sa s tým komu službu robím, že ak bude spokojní s mojou prácou, tak mi odporučí x ľudí, ktorí by mohli mať záujem o túto moju službu. Ak na to pristúpi, tak potom vykonám čo som sľúbil, ak nie tak si môže hľadať niekoho iného na prácu. Touto technika je víťazstvo pre oboch. Jeho to nič nestojí a ja som získal potenciálnych klientov

Comment Form

O mne

Marketér, lektor, bloger, mudrlant a zanietenec do Facebooku. Články na tomto blogu vyjadrujú moje osobné postoje. Kontakt: michal(at)chbs.sk

Zaujímavé odkazy

Využívate bartrový obchod? Zaregistrujte sa na Bartrujeme a pridajte sa ku firmám, ktoré majú záujem o bartrový obchod.

Najnovšie komentáre

skuska